کیف پول ارز دیجیتال (Wallet )

والت‌ Wallet یا کیف پول‌ ارز دیجیتال در واقع برای محافظت از سرمایه شما است و به سه دسته‌ی اصلی نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی تقسیم می‌شود. در  تمامی کیف پول‌های ارز دیجیتال می‌توان میزان دارایی رمزارز خود را به تفکیک کوین‌‌ها مشاهده کرد. همچنین سوابق تمامی تراکنش‌های شما نیز در این نرم‌افزار یا سخت‌افزار ذخیره می‌شود. یکی دیگر از مواردی که در کیف پول ذخیره می‌شوند، کلیدهای خصوصی و عمومی مربوط به بلاکچین‌ها است. در این مقاله که توسط گروه مالی پرواز تهیه شده است به بررسی انواع کیف پول‌های ارزهای دیجیتال, معایب و مزایای هر یک از آنها صحبت خواهیم کرد.

کلید خصوصی و کلیدعمومی

هدف اصلی از به کار بردن کلیدهای خصوصی و عمومی، اثبات امضا شدن یک تراکنش به وسیله مالک دارایی است. وقتی مالکیت تعداد واحدی مشخص از یک ارز دیجیتال را در اختیار دارید، آن چه در عمل به شما تعلق گرفته، یک کلید خصوصی است. به عبارتی برخلاف زمان استفاده از ارزهای رایج، خود سکه (دیجیتالی) را در اختیار ندارید.

با استفاده از کلید خصوصی که به شما اهدا شده، حق خرج کردن رمز ارز مربوط به آن را خواهید داشت. شبیه به کلید ورود به خانه، مغازه، محل کار یا هر مکان جزو حریم خصوصی شما، باید از کلید خصوصی کاملا محافظت کرده و از دسترسی‌های غیر مجاز دور نگه دارید.

این کلیدها امکان دریافت یا ارسال ارز دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کنند. کلید خصوصی مانند رمز کارت بانکی شماست و کلید عمومی چیزی مانند شماره حساب بانکی‌تان است. توجه داشته باشید که کلید خصوصی را باید در جای امنی نگهداری کنید زیرا با دسترسی به کلید خصوصی میتوانند یه کل دارایی شما دسترسی داشته باشند. کلید خصوصی از عمومی طولانی‌تر بوده و به منظور تولید امضا برای هر معامله بلاک چین ارسال شده توسط کاربر، استفاده می‌شود. هدف از امضا، تایید ایجاد تراکنش توسط مالک دارایی و عدم امکان دست‌کاری آن بعد از ایجاد است. به عبارت ساده‌تر، با استفاده از کلید خصوصی ارزهای دیجیتال خود را حین ارسال به دیگران امضا می‌کنید.

انواع کیف پول‌ ارزهای دیجیتال


کیف پول گرم یا نرم افزاری

کیف پول‌های گرم Hot Wallet بر روی سیستم‌های رایانه‌ای شخصی و تلفن همراه نصب می‌شوند. این والت‌های نرم افزاری تمامی اطلاعات کاربران را به‌صورت آنلاین ذخیره می‌کنند. به‌دلیل ذخیره‌سازی آنلاین اطلاعات خطر حمله به اطلاعات وجود دارد. هنگام انتخاب کیف پول نرم افزاری، در مورد شرکت سازنده‌ی آن تحقیقات لازم را انجام دهید. مدل‌های مختلف کیف پول‌های نرم افزاری یا کیف پول‌های گرم عبارت است از:

کیف پول دسکتاپ

کیف پول دسکتاپ ترکیب خوبی از امنیت و راحتی را ارائه می‌دهد. اما یادآوری این نکته حائز اهمیت است که اگر یک هکر بتواند از راه دور به دستگاه شما نفوذ کند، می‌تواند به کیف پول شما نیز دسترسی پیدا کند.

کیف پول موبایل

کیف پول موبایل بسیار شبیه به کیف پول دسکتاپ است، زیرا این کیف پول مستقیماً روی دستگاه تلفن همراه فرد نصب می‌شود. با نصب برنامه کیف پول روی تلفن همراه، می‌توانید به این کیف پول دسترسی پیدا کنید. همان‌طور که از نام آن نیز آشکار است، کیف پول‌های موبایل این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند تا ارزهای دیجیتال را در تلفن‌های همراه خود ذخیره کنند.

  کیف پول تحت وب

کیف پول تحت وب یا آنلاین دارای کمترین سطح امنیت است ولی برای ارسال ارز دیجیتال به شخص دیگر بالاترین سطح راحتی را دارد. شما به راحتی می‌توانید از هر دستگاه یا مرور‌گر اینترنتی، به کیف پول‌های آنلاین دسترسی پیدا کنید.

مزایای کیف پول نرم افزاری: دسترسی آسان و سریع ـ رابط کاربری با طراحی بصری خوب و ساده ـ خرید آسان رمزارزها

معایب کیف پول نرم افزاری: امنیت کمتری نسبت به کیف پول‌های سخت افزاری

کیف پول نرم افزاری یا داغ چیست؟ معرفی ویژگی ها و انواع آن

کیف پول سخت افزاری یا سرد

کیف پول‌های سخت افزاری، ابزاری فیزیکی و به شکل فلش مموری هستند که مطمئن‌ترین و امن‌ترین روش ذخیره سازی رمز ارزها به حساب می‌آیند. این کیف پول‌های غیرامانی، دستگاه‌هایی محسوب می‌شوند که به‌طور ویژه و اختصاصی برای نگهداری آفلاین و ایمن ارزهای دیجیتال طراحی می‌شوند.نکتۀ قابل توجه در مورد کیف پول‌های سخت‌افزاری این است که این نوع از کیف پول‌ها رایگان نیستند و برای استفاده از آن‌ها نیاز است که هزینه‌ای را پرداخت کنید.

مزایا: مطمئن‌ترین و امن‌ترین گزینه برای نگهداری ارزهای دیجیتال

معایب: گران بودن، پویایی پایین

کیف پول لجر؛ آموزش کیف پول سخت افزاری نانو اس | بلاگ والکس

کیف پول کاغذی

کیف پول‌ کاغذی نسبت به سایر انواع کیف پول‌ها از ارزش‌ کم‌تری برخوردار است. در این نوع از کیف پول کد خصوصی هر کوین را می‌توان روی کاغذ چاپ و نگه‌داری کرد زیرا در این روش، کلیدها به هیچ سروری متصل نیستند. این فرآیند توسط نرم‌افزار مدیریت می‌شود. زمانی هم که نیاز به انتقال وجه دارید، می‌توانید به سادگی کلیدها را وارد یک نرم ‌افزار یا کیف پول تحت وب کنید، یا حتی ساده‌تر از آن، فقط کد QR چاپ شده را اسکن کنید. به‌دلیل خطراتی که این روش دارد، ذخیره ارز دیجیتال در کیف پول کاغذی تقریباً منسوخ شده تلقی می‌شود.

مزایا: غیر قابل هک بودن کاغذ

معایب: گم شدن _ احتمال سرقت و تخریب فیزیکی ـ دسترسی و کارایی دشوار

کیف پول کاغذی بیت‌کوین چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

جمع بندی

در بحث بلاک چین و ارزهای دیجیتال، کلید خصوصی شناسه‌ای برای اثبات مالکیت دارایی ذخیره در قسمتی مشخص از بلاک چین است. به عبارتی کلید خصوصی نشان می‌دهد شما مالک رمز ارز مربوط هستید پس آن را در جای امن و دور از دسترس دیگران نگهداری کنید. در بین کیف پول‌های ارزهای دیجیتال, کیف پول‌های سخت افزاری از امنیت بیشتری برخوردار هستند و جزء برترین کیف پول‌ها به شمار میایند. هدف گروه مالی پرواز بالا بردن سطح دانش شما عزیزان است.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید