استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوینها (یا رمزارزهای با ثبات)، داراییهای دیجیتالی هستند که برای تقلید از ارزشِ ارزهای فیات مانند دلار یا یورو طراحی شده اند. استیبل کوین‌ها به کاربران امکان می دهند که با حفظ ثبات قیمت، در سراسر جهان معاملات سریع و ارزانی انجام دهند. ارزش استیبل کوین‌ها به یک پشتوانه مالی یا دارایی ثابت وابسته است. این پشتوانه می‌تواند هر چیزی، اعمّ از طلا، ارز فیزیکی و… باشد.

این داراییها، نوسانات قیمت ناچیزی دارند و به دقت دنباله رویِ ارزشِ دارایی پایه یا ارز فیاتی که از آن تقلید می کنند هستند. و همین رفتار خاصشان باعث شده تا در هیاهوی بازارهای بی ثبات رمزارزها، به عنوان یک دارایی امن و قابل اعتماد، کاربرد داشته باشند.

برای این که یک استیبل کوین ثبات قیمت خود را حفظ کند راه های مختلفی وجود دارد. در این مقاله، به بررسی انواع استیبل کوین‌ها وهمچنین مزایا و محدودیتهای آنها را بررسی خواهیم کرد.

انواع استیبل کوین‌ها

استیبل کوینها را می توان به چند دسته تقسیم کرد که هر کدام از آنها به روشهای مختلفی ارزش خود را ثابت نگه می دارند. در ادامه به معرفی برخی از رایج ترین انواع استیبل کوینها خواهیم پرداخت.

استیبل کوین دارای پشتوانۀ فیات

محبوب ترین نوع استیبل کوین، دارای پشتوانۀ ارز فیات با نسبت 1:1 است که به آن استیبل کوین دارای وثیقۀ فیات نیز می گویند. در این نوع از استیبل کوین، یک ناشر مرکزی (مثلاً یک بانک)، مقداری ارز فیات را به عنوان ذخیره نگه می دارد و در ازای آن، توکن صادر می کند.

اما بدیهی است که نمی توان خرید استیبل کوینها را بدون ریسک دانست؛ چرا که در نهایت مجبورید به صادرکنندۀ توکنها اعتماد کنید و هیچ راهی هم وجود ندارد که بتوانید از وجود پشتوانۀ آنها مطمئن باشید. در بهترین حالت، صادرکننده سعی می کند تا حد امکان در انتشار حسابرسیها شفاف عمل کند.

صرافی بایننس، دو استیبل کوین با پشتوانۀ فیات دارد: BUSD، که با دلار آمریکا پیوند دارد و BGBP که پشتوانه اش پوند بریتانیاست.

استیبل کوین دارای پشتوانۀ ارز دیجیتال

استیبل کوینهای دارای پشتوانۀ ارز دیجیتال، شبیه به استیبل کوینهای دارای پشتوانۀ ارز فیات هستند، با این تفاوت بزرگ که دستۀ اول، از رمزارزها به عنوان وثیقه استفاده می کنند. اما از آنجایی که این ارزها دیجیتال هستند، قراردادهای هوشمند، صدور واحدها را کنترل می کنند. این نوع از استیبل کوینها، «تراست مینیمایزد» (Trust-Minimized) هستند، اما باید توجه داشت که سیاستهای پولی، توسط رأی دهندگان و به عنوان بخشی از سیستمهای حکمرانی آنها، تعیین می شود. به این معنی که شما نه به «یک» صادرکننده، بلکه به تمام کاربرانِ اداره کنندۀ شبکه اعتماد می کنید و آنها نیز همواره در جهت منافع کاربران عمل خواهند کرد.

برای به دست آوردن این نوع استیبل کوین، کاربران باید ارز دیجیتال (یا همان وثیقۀ) خود را درون یک قرارداد هوشمند قفل کنند تا آن قرارداد برایشان توکن صادر کند. بعدها، اگر کاربری خواست وثیقه اش را آزاد کند، باید استیبل کوینهایی که قبلاً دریافت کرده بود را (به همراه سود آن) به همان قرارداد پس بدهد.

مکانیزمهای کسب اطمینان از ثبات قیمتِ استیبل کوینهای دارای پشتوانۀ ارز دیجیتال، بسته به طراحی هر سیستمی متغیر است. همینقدر بگوییم که ترکیبی از نظریه بازی و الگوریتمهای آنچین، به مشارکت کنندگان انگیزه می دهد تا قیمت را ثابت نگه دارند.

استیبل کوین الگوریتمی

استیبل کوینهای الگوریتمی، پشتوانۀ ارز فیات یا ارز دیجیتال ندارند و برای ثابت نگه داشتن قیمتشان به الگوریتمها و قراردادهای هوشمندی که مدیریت عرضۀ توکنها را بر عهده دارند متکی هستند. از نظر عملکرد نیز، سیاست پولی آنها دقیقاً مثل سیاست پولی بانکهای مرکزی در مدیریت ارزهای ملی است.

در اصل، اگر قیمت استیبل کوین الگوریتمی به زیر قیمت ارز فیات برسد، «سیستمِ» آن، قیمت توکن را کاهش می دهد. و در صورتی که قیمت هر واحد از آن، از ارزش پول فیات بیشتر شود، توکنهای بیشتری را وارد چرخه کرده و قیمتشان را کاهش می دهد.

شاید به گوشتان خورده باشد که به این دسته از توکنها، «استیبل کوینهای بدون وثیقه» نیز می گویند. اما این نامگذاری از لحاظ تکنیکی نادرست است؛ چرا که برای این توکنها نیز وثیقه گذاشته می شود، اما نه به روش دو نوع استیبل کوینی که پیشتر بررسی کردیم. در واقع استیبل کوینهای الگوریتمی نوعی استخر وثیقه دارند تا در صورت رخ دادن هر اتفاق غیر منتظره ای، حرکتهای به شدت نوسانی بازار را کنترل کنند.

کاربرد استیبل کوین‌ها

اگرچه این رمزارزها هنوز در ابتدای مسیر پیشرفت قرار دارند، همچنان می‌توانند کاربردهای زیادی داشته باشند که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

ارزینجا مگ | بررسی و آموزش بازار ارزهای دیجیتال | استفاده از استیبل کوین ها (Stablecoin) توسط بانک های فدرال در آمریکا

خرید و فروش‌های روزمره

استفاده از استیبل کوین‌ها، همچون ارزهای فیات، برای انجام معاملات روزمره امکان‌پذیر است؛ اگرچه استیبل کوین‌ها مزایای ارزهای دیجیتالی را دارند. با ادامه روند کنونی و پیشرفت رمزارزها، بعید نیست در آینده نزدیک برای پرداخت صورت‌حساب رستوران از ارزهای دیجیتال استفاده کنیم؛ این همان رؤیایی است که طرفداران کریپتوکارنسی در ذهن خود می‌پرورانند. همچنین، می‌توانید بدون هیچ دردسری،‌ برای پرداخت‌های برون‌مرزی نیز از استیبل کوین استفاده کنید.

حواله‌های مقرون‌به‌صرفه و راحت

استیبل‌ کوین‌ها این ظرفیت را دارند که تغییر جدی در سبک زندگی مردم کشورهای درحال‌توسعه ایجاد کنند. امروزه، کارگران زیادی در کشورهای دیگر مشغول کارند و برای ارسال پول به خانواده‌های خود، باید دست به دامن خدماتی مانند وسترن یونیون شوند؛ اما ارزهای دیجیتال این امکان را فراهم می‌کنند که به‌راحتی و سریع، مبالغ مدنظر را به کشوری دیگر ارسال کنیم.

حفظ ارزش سرمایه در برابر مشکلات اقتصادی کشور

ممکن است ارزش پول ملی برخی کشورها در اثر عوامل مختلف دچار افت شدیدی شود، اما افرادی که ارز ملی خود را به ارز دیجیتال باثبات تبدیل می‌کنند، ارزش سرمایه خود را حفظ خواهند کرد. همچنین ثبات زیاد استیبل کوین سبب می‌شود از نوسانات ارزهای دیجیتال در امان باشید. ونزوئلا بهترین مثالی است که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری و سود مالی

استیبل کوین‌ها گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند و برخی افراد برای سرمایه‌گذاری به سراغ دلار یا طلا می‌روند؛ اما به جای آن، می‌توانید ارز دیجیتالی‌های باثباتی را بخرید که پشتوانه دلار یا طلا دارند. در این صورت، نیازی نیست ریسک نگهداری و فروش آن را تحمل کنید. البته، قبل از سرمایه‌گذاری باید درباره اعتبار رمزارز مدنظر، اطمینان حاصل کنید.

تسهیل پرداخت وام ارزهای دیجیتال

وام گرفتن ارز دیجیتال در سال‌های اخیر به پدیده‌ای رایج و پرطرفدار تبدیل شده است. پرداخت وام در قالب ارزهای دیجیتال معمولی با ریسک زیادی همراه است؛ زیرا ممکن است حد فاصل دوره بازپرداخت وام، عملاً قیمت دارایی به یک‌باره تغییرات زیادی کند. این در حالی است که استفاده از استیبل کوین‌ها برای پرداخت وام گزینه‌ای مطمئن‌تر است؛ زیرا فرد وام‌گیرنده در زمان بازپرداخت وام دقیقاً می‌داند باید چه تعداد استیبل کوین را بازپرداخت کند.

What is Crypto Lending and How does it works?

مزایا و معایب استیبل کوین‌ها

مزیت اصلی استیبل کوینها، پتانسیل بالای آنها برای ارائۀ نقشِ یک واسطۀ مبادلاتی و مکمل برای ارزهای دیجیتال است؛ چرا که ارزهای دیجیتال، به دلیل نوسانات شدید بازار، نتوانسته اند در فعالیتهای روزمره ای مانند پرداختها به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرند. از این رو، استیبل کوینها با ارائه سطح بالاتری از قابلیت پیشبینی و ثبات، این مشکل را حل کرده‌ اند.

با مقاومتی که استیبل کوینها در برابر نوسانات دارند، ممکن است بتوانند نقش مهمی در ادغام رمزارزها با بازارهای مالی سنتی ایفا کنند؛ زیرا همان طور که می دانید، این دو بازار، اکوسیستمهای جداگانه ای هستند که تعامل چندانی هم با یکدیگر ندارند. اما اکنون، و با در دسترس بودن شکل پایدارتری از ارز دیجیتال، به احتمال بسیار زیاد، شاهد افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال در بازارهای وام و اعتبار، که تاکنون منحصراً زیر سلطۀ ارزهای فیاتِ صادر شده توسط دولتها بوده اند، خواهیم بود.

علاوه بر سودمندی استیبل کوینها در تراکنشهای مالی، معامله گران و سرمایه گذاران می توانند به منظور محافظت از سبد سرمایه گذاری خود، از آنها استفاده کنند؛ تخصیص درصد مشخصی از سبد سرمایه گذاری به استیبل کوینهایی مانند تتر، روشی مؤثر برای کاهش ریسک کلی است. در عین حال، داشتنِ داراییهای دیگری که می توانید در زمان کاهش قیمتها از آنها برای خرید سایر ارزهای دیجیتال استفاده کنید، استراتژی مؤثری است. علاوه بر این، می توانید از این سکه ها برای «قفل کردن» سودهایی که از افزایش قیمتها به دست می آورید، بدون نیاز به نقد کردن سرمایه تان، استفاده کنید.

با این که استیبل کوینها پتانسیل بالایی برای کمک به افزایش پذیرش رمزارزها دارند، اما محدودیتهای خاص خودشان را نیز دارند. برای مثال، استیبل کوینهای دارای پشتوانۀ ارز فیات، نسبت به ارزهای دیجیتال عادی، غیرمتمرکزتر هستند؛ زیرا برای نگهداری و ذخیرۀ داراییهای پشتیبانشان، به یک نهاد مرکزی نیاز دارند.

دربارۀ استیبل کوینهای دارای پشتوانۀ ارز دیجیتال و استیبل کوینهای الگوریتمی نیز، کاربران باید به جامعه ای گسترده تر (و همچنین کد منبع) اعتماد کنند تا از طول عمر سیستمها مطمئن شوند. به هر حال، استیبل کوینها، تکنولوژیهای جدیدی هستند و به همین خاطر نیز بالغ شدنِ آنها به زمان بیشتری نیاز دارد.

جمع بندی

استیبل کوین‌ها جزء مهمی از بازارهای رمزارزها هستند. این داراییهای دیجیتال می توانند از طریق مکانیزمهای مختلف، قیمتشان را ثابت نگه دارند. این ویژگی باعث می شود تا از آنها نه تنها به عنوان ابزاری برای مبادله، بلکه به عنوان پناهگاهی امن برای معامله گران و سرمایه گذاران استفاده شود.

با این که در ابتدا هدف از طراحی استیبل کوین‌ها، ارائۀ یک ابزار مدیریت ریسک مؤثر به معامله گران بود، اما واضح است که امروز کاربردهای آنها از این حوزه فراتر رفته است. استیبل کوینها ابزارهای قدرتمندی هستند که می توانند باعث تقویت فضای ارزهای دیجیتال شوند..هدف گروه مالی پرواز بالا بردن سطح دانش شما عزیزان است.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید