مفهوم پیپ در فارکس

در بازار فارکس برای بیان تغییرات قیمت  از واحدی به اسم پیپ استفاده میکنند، در بازار فارکس تغییرات قیمت بر اساس درصد بیان نمی‌شود بلکه با معیاری به اسم پیپ اندازه گیری می‌شود، پیپ pip مخفف” price interest point”  است که به معنی « درصد تغییر ارزش دارایی » است. همچنین پیپ پایه مبنای محاسبات برای تعیین سود و زیان به شمار می‌آید. به عبارت ساده‌تر پیپ در بازار فارکس کمیت تغییر نوسانات است. در بازار فارکس برخلاف بازار کریتو نوسانات به درصد بیان و محاسه نمیشود به این دلیل که در بازار فارکس نوسان‌ زیادی حاکم بر بازار نیست و ثبات قیمتی در هر ارز وجود دارد و هر ارز تحت حاکمیتی یک کشور است.


ارز پایه

در بازار فارکس ارز‌ها به صورت جفت معامله می‌شوند . در این حالت یک ارز به عنوان یک ارز پایه در مقابل ارز دیگر ارزش‌گذاری می‌شود. به اولین ارز در یک جفت ارز ، ارز پایه (base currency) و به دومین ارز، ارز متقابل (quote currency) گفته می‌شود . به عنوان مثال در جفت ارز EUR/USD، یورو در سمت چپ به عنوان اولین رمز ارز ، رمز ارز پایه است و دلار آمریکا که در سمت راست ، به عنوان ارز متقابل به شمار می‌آید.
در بازار فارکس ارزها به صورت جفت معامله مشوند مانند بازار کریئتو در این حالت یک ارز ئایه در مقابل ارز دیگر ارزش گذاری می‌شود به اولین ارز در یک جفت ارز، ارز پایه (base currency) و به دومین ارز ، ارز متقابل (quote currency) گفته می‌شود به عنوان مثال در جفت ارز  GBP/USD، پوند در سمت چپ به عنوان اولین رمز ارز ، رمز ارز پایه است و دلار آمریکا که در سمت راست ، به عنوان ارز متقابل به شمار می‌آید .
دو واحد ارز پایه و متقابل، به منظور نمایش نرخ ارز در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و عددی را نمایش می‌دهند مثل (GBP/USD=1.1295) در واقع نرخ یک واحد از ارز پایه بر اساس ارز متقابل بیان می‌شود به عنوان مثال؛ نرخ ارز اشاره شده در بالا نشان می‌دهد که برای خرید یک پوند  باید ۱.۱۲۹۵ دلار پرداخت شود.


لات چیست؟

فارکس برای راحتی واحدهای اندازه‌گیری معامله‌ها واحد‌های اندازه‌گیری را به وجود آورده است که به این واحدهای اندازه‌گیری، لات گفته می‌شود.
برای این که با مفهوم و نحوه تعریف لات در فارکس بیشتر آشنا شویم به مثال زیر توجه کنید.
اگر هر لات را به یک جعبه شکلات تشبیه کنیم، کسی نمی‌تواند یک تکه شکلات از یک جعبه شکلات خریداری کند. شکلات‎ جعبه‌ای در بسته‌هایی با تعداد مشخص عرضه می‌شود و هر شخص می‌تواند جعبه‌های ۱۱تایی، ۲۲تایی و … را تهیه کند.
هر لات (استاندارد) در بازار فارکس برابر با ۱۰۰,۰۰۰ واحد است، بعد از گذشت مدتی لات در فارکس یا سایر بازارها مفهوم عام‌تری پیدا کرد و بازار نیاز به حضور اقشار مختلف مردم داشت . از این رو کم‌ کم لات‌های کوچک ‌تر وارد بازار شدند و از همین رو واحدهای کوچک‌ ‌تری برای لات نظیر مینی لات  (mini lot)، میکرو لات (micro lot) و نانو لات (nano lot) به وجود آمده‌اند تا افرادی که سرمایه کمتری در این بازار دارند بتوانند معامله کنند و کسب سود کنند . مقاله لات در فارکس را مطالعه کنید تا با این مفهوم به درستی آشنا شوید.


مفهوم پیپ

نرخ ارز در بازارهای مالی مانند فارکس ثابت نیست و این عدد نسبت عرضه وتقاضا تغییر می‌کند و تغییر این عدد در فارکس با واحدی به اسم پیپ اندازه گیری می‌شود.
برای فهمیدن بهتر مفهوم پیپ  زمانی که جفت ارز GBP/USD از (۱.۱۲۹۵) به (۱.۱۲۹۶)  تغییر کند در واقع (۰.۰۰۰۱)افزایش در نرخ GBP  صورت گرفته است که در این صورت جفت ارز GBP/USD  یک پیپ رشد پیدا کرده است.
در واقعه در واقعه  رقم چهارم در اعشار از سمت چپ نشان دهنده تغییر پیپ در جفت ارز مورد نظر است.
به عنوان مثال:
۱) اگر درجفت ارز EUR/USD  نرخ آن از ۱.۱۹۹۰ به ۱.۲۱۰۰ تغییر کند مقدار تغییر پیپ در این جفت ارز ۱۱۰ پیپ است.
اما مورد استثنایی در بعضی از جفت ارزها وجود دارد که آن تغییر نرخ جفت ارزهایی است که یک طرف آن‌ها ین ژاپن است (JPY) است ، در این جفت ارزها تغییر پیپ‌ها بر اساس رقم دوم اعشار بیان و محاسبه میشوند.
۲) اگر در جفت ارز GBP/USD نرخ آن از ۱.۱۱۵۰ به ۱.۱۱۴۰ تغییر کند مقدار تغییر پیپ در این جفت ارز برابر با ۱۰ پیپ در جهت نزول تغییر پیدا کرده است .


منظور از پیپت

از  چند سال گذشته نرخ ارزها در بعضی از بروکرها از ۵ رقم اعشار نیز نمایش داده میشود، در مواقعی که نرخ ارزی با ۵ رقم اعشار نشان داده می‌شود رقم پنجم آن پیپت است .هر پیپت یک دهم پیپ است به عنوان مثال:
در جفت ارز EUR/USD  زمانی که نرخ آن از ۱.۱۹۹۹ به ۱.۲۰۰۰ میرسد نرخ آن ۰.۰۰۰۱ افزایش پیدا کرده است که برابر است با یک پیپت در واقعه هر ۱۰ پیپت برابر با  ۱ پیپ است .


جمع بندی

پیپ در فارکس از مهم ترین مفاهیم در فارکس است که بعضی از تریدرها در مفهوم و محاسبه آن به صورت دستی مشکل دارند .
ساده ترین تعریفی از پیپت را میتوان به این گونه بیان کرد که کوچک ترین واحد استاندارد جهت اندازه گیری تغییر در ارزش آن جفت ارز است که همان رقم پنج جفت ارزها است البته بعضی از بروکرها رقم پنچ اعشار را نمایش میدهند .
البته در جفت ارزهای که در آن‌ها یکی از جفت ارز‌ها ین است، اعشار دورقمی است. رقم اعشار دوم در جفت ارز‌های دارای ین پیپ و در جاهایی که رقم اعشار به سه رقم می‌رسد، رقم اعشار سوم از سمت راست پیپت (پوینت) نامیده می‌شود. دلیل این تغییر جایگاه در پیپ به علت ارزش بالای دلار نسبت به ین(JPY)  است.
نکته قابل توجه اینکه در بازار فارکس، تمام محاسبات تغییر قیمت به صورت خودکار توسط ابزارهای معاملاتی محاسبه می‌شوند و نیازی به محاسبه دستی این اعداد نمی‌باشد اما معامله گران حتما باید مفهوم این محاسبات را درک کنند تا بتوانند از آن ها در معاملات استفاده کنند، از این رو تیم مالی پرواز در این مقاله  در مورد پیپ و محاسبه تغییرات قیمت پرداخته‌ است، تا تریدرها بتوانند با دید بهتری به ترید بپردازند و بتوانند در مدیریت سرمایه خود بهتر از قبل عمل کنند.

 

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید