منحنی بازده و رکود

حقوق و دستمزد غیر کشاورزی، 372 هزارنفر در ماه ژوئن رشد کرد. توجه سرمایه‌گذاران در این هفته به گزارش مشاغل ماه ژوئن معطوف بود. نگرانی‌ها در مورد این‌که اقتصاد در حال ورود به رکود است با منفی شدن تخمین GDP حقیقی در فصل دوم تشدید شد. رشد GDP حقیقی در فصل اول 2022 کاهش یافت؛ و فقط دو رشد منفی متوالی از GDP حقیقی لازم است تا از لحاظ تئوری به رکود برسیم. هرچند رشد منفی در سه ماههه دوم امسال پیش‌بینی نمی‌شود، اما تخمین زده می‌شود تا در سال 2023 یک رکود خفیف تجربه شود.

با این اوصاف، همه نگاه‌ها به گزارش اشتغال ژوئن دوخته شده بود، زیرا اگر رشد حقوق و دستمزد شدیدا نزولی ‌می‌بود، این شواهد را تقویت می‌کرد که اقتصاد به سمت یک رکود تمام عیار همراه با افزایش بیکاری و کاهش گسترده فعالیت‌های اقتصادی که خیلی قبل از آن رخ داده بود، در حرکت است.

برعکس، گزارش حقوق و دستمزد در ماه ژوئن یک رشد شگفت‌آوری را به ارمغان آورد. مجموع حقوق و دستمزد غیرکشاورزی به میزان قابل توجهی افزایش یافت، میانگین افزایش شغل در سه ماه گذشته هم 375 هزار شغل بوده است. این رشد قوی به سختی با رکود اقتصادی سازگار است. استخدام در ماه ژوئن به صورت گسترده انجام شد و بخش دولتی تنها بخش عمده‌ای بود که کاهش را ثبت کرد.

نظرسنجی خانوار نیز اخبار مثبت مشابهی را ارائه کرد. نرخ بیکاری در 3.6٪ ثابت ماند، مشارکت نیروی کار در طول ماه ضعیف‌تر از حد انتظار بود، که به این معنی است که بعید است بازار کار در آینده نزدیک به میزان قابل توجهی کاهش یابد. با این حال، تعدیل در رشد درآمد نشان می‌دهد که به نظر نمی‌رسد بازار کار بیش از این فشرده شود. میانگین درآمد ساعتی در طول ماه 0.3 درصد افزایش یافت. این افزایش معادل 5.1 درصد نسبت به سال گذشته است که تا حدودی کمتر از رشد 5.3 درصدی ثبت شده در ماه می است.

پایین‌ترین سطح شاخص ISM PMI خدمات در دو سال اخیر. نکته مهم این است که کاهش سرعت اقتصاد با رکود یکسان نیست. رشد اقتصادی مطمئناً در حال حاضر کند به نظر می‌رسد. شاخص خدماتISM  در ماه ژوئن به 55.3 کاهش یافت. در حالی که معیار فعالیت تجاری در طول ماه به شدت افزایش پیدا کرد، زیرشاخص سفارش‌های جدید آینده‌نگر کاهش یافت. با وجود کاهش، سفارشات جدید در سطوحی باقی می‌مانند که نشان دهنده گسترش در بخش خدمات است.

شاخص‌های پیشرو در بخش کارخانه‌‌ای به خوبی ظاهر نشده‌اند، زیرا زیرشاخص سفارش‌های جدید شاخص تولید ISM اخیراً در محدوده انقباض قرار گرفته است. واگرایی بین این دو با توجه به کاهش هزینه‌ها برای کالاها منطقی است زیرا تورم قدرت خرید مصرف‌کننده را کم می‌کند و خطرات کووید کاهش یافته تقاضای خدمات متوقف‌شده را آزاد می‌کند. سرعت کندتر واردات نیز نشان دهنده تعدیل در هزینه کالا است. پس از کاهش در ماه آوریل، کل واردات در ماه می تنها 0.6 درصد افزایش یافت. این افزایش اندک با افزایش 1.2 درصدی صادرات بهبود یافت. در مجموع، شکاف تجاری به 85.5 میلیارد دلار کاهش یافت که کمترین کسری در شش ماه گذشته است. به نظر می رسد با کاهش تقاضای داخلی برای کالاها، سرعت واردات بیشتر کاهش یابد.

افزایش مجدد نرخ بهره 75 واحدی در راه است. فدرال رزرو مطمئناً از سرعت کندتر رشد دستمزدها استقبال خواهد کرد. صورتجلسه 14-15 ژوئن FOMC این هفته منتشر شد. نکته مهم در این صورتجلسه این بود که شرکت کنندگان جلسه عموماً از تصمیم برای افزایش نرخ بهره فدرال به میزان 75 واحد به منظور کاهش تورم فزاینده حمایت می‌کردند. جدای از قرائت تورم CPI فراتر از انتظارات، افزایش غیرمنتظره معیارهای انتظارات تورمی بلندمدت باعث مکث چند سیاستگذار شد. از بین رفتن انتظارات تورمی بلندمدت و بالا رفتن از آن، دستیابی به فرود نرم (کاهش حجم اقتصاد بدون ورود به رکود) را چالش برانگیزتر می‌کند.

2 شغل در مقابل هرکارگر بیکار. در کنفرانس‌های مطبوعاتی اخیر FOMC، پاول، رئیس فدرال‌ رزرو، سطوح بسیار بالا فرصت‌های شغلی را که توسط نظرسنجی فرصت‌های شغلی و گردش کار               (JOLTS) اندازه‌گیری شده است، به عنوان شواهدی از بازار کار داغ که نیاز به خنک‌سازی دارد، ذکر کرده است. JOLTS ماه می اولین نشانه‌ای را ارائه کرد که علیرغم سرعت قوی رشد حقوق و دستمزد، ممکن است کارفرمایان شروع به لغو برنامه‌های استخدام کنند. مجموع فرصت های شغلی در ماه می 427 هزار کاهش یافت. شمارش 11.3 میلیون نفر در مقایسه با هنجارهای اخیر هنوز بالاست. با این حال، این کاهش ماهانه بزرگترین کاهش از زمان تلفات ناشی از کووید در بهار 2020 بود. علاوه بر این، نرخ ترک خدمت از 3.0 درصد در ماه قبل به 2.8 درصد کاهش یافت، که نشان می‌دهد شاید کارگران کمی احساس امنیت کمتری داشته باشند. چشم انداز بازار کار اخراج‌ها اندکی افزایش یافت و در ماه می 77 هزار افزایش یافت. همانطور که اشاره شد، 1.9 فرصت به ازای هر کارگر بیکار باقی مانده است، که نشانه ای از این است که بازار کار به شدت فشرده است.

یورو و ین در حال نابودی. رالی دلار آمریکا در این هفته بیش از حد افزایش یافت و ردپایی از تخریب را در سراسر بازارFX  به جای گذاشت. نگرانی از اینکه اقتصاد جهانی به سمت رکود می رود زیرا نرخ های بهره با سرعت تمام افزایش یافته و مخارج دولت عقب نشینی می کند، سرمایه گذاران را  در بازار فارکس به سمت ارزهای ایمن سوق می دهد.

در همین حال، هر ارز Major دیگر برچیده شده است. یورو به دلیل بحران انرژی نابود شده است، که آن را از سلاح اصلی خود – مازاد تجاری عظیم – محروم کرده است. ین به دلیل امتناع بانک مرکزی ژاپن از در نظر گرفتن نرخ های بالاتر ویران شده است، در حالی که پوند انگلیس به تصویری از بازارهای سهام طوفانی تبدیل شده است.

کاهش همزمان اشتغال و نرخ بیکاری در کانادا. هفته گذشته شاهد برخی اخبار ضعیف در مورد اقتصاد کانادا بودیم که می‌تواند نشان دهنده کاهش رشد در اواخر سال 2022 و پیشروی به سال 2023 باشد. بازار کار در ماه ژوئن ماه ناامیدکننده‌ای را پشت سر گذاشت. اشتغال کانادا به طور غیرمنتظره ای در ماه گذشته 43200 نفر کاهش یافت. از سوی دیگر، نرخ بیکاری به 4.9 درصد کاهش یافت، که پایین ترین سطح ثبت شده از اواسط دهه 1970 است. به طور جداگانه، نظرسنجی چشم انداز کسب‌وکار سه ماهه دوم بانک مرکزی کانادا سرعت رشد مناسبی را در دوره آوریل تا ژوئن نشان داد، زیرا تراز فروش گذشته از آن نظرسنجی از 42+ در سه ماهه اول به 48+ در سه ماهه دوم رسید. با این حال، نشانه‌هایی از رشد آهسته‌تر در آینده وجود داشت، زیرا تراز فروش آینده از 11- در سه ماهه اول به 26- در سه ماهه دوم کاهش یافت. علاوه بر این، حدود 78 درصد از شرکت‌ها گفتند که انتظار دارند تورم در دو سال آینده به بالای 3 درصد برسد، که نشان می‌دهد افزایش نرخ‌ها ادامه خواهد داشت، در حالی که کاهش قیمت نفت از اوایل ژوئن می‌تواند بر درآمد و چشم‌انداز رشد کانادا در فصول آتی تأثیر بگذارد. در حالی که ما پیش‌بینی نمی‌کنیم که رشد تولید ناخالص داخلی کانادا سقوط کند، به‌ویژه با توجه به پیش‌بینی ما برای سقوط ایالات متحده به رکود خفیف در سال 2023، انتظار کاهش رشد را در طول زمان داریم؛ اما کاهش رشد به 1.5 درصد در سال 2023.

افزایش مجدد 50 واحدی نرخ بهره استرالیا. از نظر سیاست پولی، بانک مرکزی استرالیا (RBA) در نشست ژوئیه خود، پس از افزایش مشابه در ماه ژوئن، 50 واحد نرخ نقدی خود را افزایش داد و به 1.35 درصد رساند. با این وجود، بیانیه همراه از نظر لحن متعادل بود. بانک مرکزی اعلام کرد در حالی که عوامل جهانی و محلی در افزایش فشار قیمت‌ها نقش داشته‌اند، انتظار می‌رود تورم CPI در اواخر امسال به اوج خود برسد و در سال آینده به محدوده 2 تا 3 درصد کاهش یابد و انتظارات تورمی میان‌مدت به خوبی ثابت بماند. و در حالی که RBA مشاهده کرد که روند اخیر هزینه‌های خانوار مثبت بوده است، برخی عدم قطعیت‌ها پیرامون چشم‌انداز مصرف‌کننده همچنان وجود دارد. قیمت‌های بالاتر که بر درآمدهای واقعی تأثیر می‌گذارند، نرخ‌های بهره بالاتر و کاهش قیمت مسکن از نکات منفی بالقوه هستند، اگرچه سطح پس‌انداز خانوار همچنان بالا باید یک عامل حمایتی باشد. در مجموع، RBA گفت که “انتظار دارد گام های بیشتری در روند عادی سازی شرایط پولی استرالیا در ماه های آینده بردارد” اما همچنین اندازه و زمان افزایش نرخ بهره در آینده به داده های دریافتی و ارزیابی دورنمای تورم و بازار کار بستگی دارد. با توجه به اظهارات بانک مرکزی، ما با چشم انداز خود برای افزایش 50 واحدی دیگر نرخ بهره در ماه آگوست مطمئن هستیم، قبل از اینکه بانک مرکزی در جلسات بعدی به نرخ های افزایشی با افزایش 25 واحدی کوچکتر یا حتی توقف کوتاهی در جلسات بعدی بازگردد.

داده‌های قوی‌تر از حد انتظار در اوایل هفته باعث شد بازدهی اوراق در سراسر منحنی بازده افزایش یابد. شاخص خدمات ISM در ماه ژوئن به خوبی حفظ شد. فرصت‌های شغلی در ماه می، اگرچه کمتر از آوریل است، اما در سطح بالایی باقی ماند. اما هایلات هفته، چاپ قوی‌تر از حد انتظار در حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه ژوئن بود. بازدهی اوراق بهادار دو ساله خزانه‌داری نسبت به اول جولای بیش از 25 واحد افزایش یافته است، در حالی که بازدهی اوراق خزانه 10 ساله نزدیک به 20 واحد افزایش یافته است. از صبح امروز، بازده اوراق دو ساله به 3.09 درصد رسید در حالی که بازدهی اوراق 10 ساله 3.05 درصد بود. به طور خلاصه، منحنی بازده در حال حاضر معکوس شده است.

منحنی بازده معکوس اغلب نشانگر رکود در حال وقوع بوده است. همانطور که در نمودار سمت چپ زیر نشان داده شده است، هر بار در چند دهه گذشته که بازدهی اوراق بهادار 10 ساله خزانه داری کمتر از بازدهی اوراق دو ساله بوده است، حتی اگر به طور مختصر و کم، رکود را دنبال داشته است. منحنی بازده معکوس نشان‌دهنده این است که فعالان بازار فکر می‌کنند که فدرال رزرو در نهایت باید با تضعیف فعالیت‌های اقتصادی، سیاست‌های پولی را کاهش دهد.

ما حتی یک شاخص رکود قابل اعتمادتر پیدا کردیم. به طور خاص، در هر چرخه‌ای که به اواسط دهه 1950 برمی گردد، رکود اقتصادی به طور متوسط 17 ماه پس از عبور نرخ وجوه فدرال از پایین ترین نرخ بازدهی 10 ساله خزانه داری در چرخه قبلی دنبال می شود. همانطور که در نمودار سمت راست نشان داده شده است، بازدهی خزانه داری 10 ساله در اوایل آگوست 2020 حدود 0.50% کاهش یافت.FOMC  محدوده هدف خود را در مارس 2020 برای نرخ وجوه فدرال به 0.00% تا 0.25% کاهش داد. و آن را تا مارس 2022 در آنجا حفظ کرد. نرخ موثر وجوه فدرال در ماه می سال جاری زمانی کهFOMC  محدوده هدف خود را برای نرخ وجوه فدرال به 0.50% تا 0.75% افزایش داد. اگر شاخص ما همچنان یک سیگنال قابل اعتماد از یک رکود قریب الوقوع باقی بماند، احتمالاً رکود تا اکتبر 2023 رخ خواهد داد. در واقع، همانطور که در گزارش اخیر نوشتیم، در حال حاضر پیش بینی می کنیم که اقتصاد ایالات متحده از اواسط سال 2023 به رکود متوسطی فرو خواهد رفت. (source: Wells fargo)

قیمت‌های مصرف‌کننده در سرتاسر همه‌گیری به‌طور قطعی بالاتر رفته‌اند و شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه می صعودی  شگفت‌زده داشت و در طول ماه 1.0 درصد افزایش یافت. این افزایش برای بالا بردن نرخ در بعد سالانه شاخص به بالاترین حد جدید 8.6 درصدی کافی بود و نگرانی‌ها را در مورد تداوم فشار قیمت را افزایش داد. برای ماه ژوئن، ما به دنبال افزایش ماهانه 1.1 درصدی برایCPI  هستیم که نرخ تورم سالانه را به بالاترین رقم جدید 40 سال گذشته یعنی 8.8 درصد خواهد رساند. ژوئن می تواند اوج نرخ تورم باشد، اما این به شدت به نحوه عملکرد قیمت کالاها در چند ماه آینده بستگی دارد. کاهش تورم در راه است، اما در گزارش ژوئن ظاهر نخواهد شد.

همچنین انتظار می رود که قیمت مواد غذایی نیز به زودی تعدیل شود. حتی قبل از سقوط اخیر قیمت کالاها، رشد کالاهای مرتبط با مواد غذایی پیش از این کاهش یافته بود. حتی اگر تورم در ماه ژوئن به اوج خود برسد، احتمالاً در چند ماه آینده تا سپتامبر شاهد نرخ تورم بسیار بالا خواهیم بود. وقتی غذا و انرژی را در نظر نمی گیریم، انتظار داریم شاخص هسته تورم ماهانه 0.5 درصد افزایش یابد. قیمت کالاهای اصلی احتمالاً در ماه ژوئن بالاتر اما با سرعت کمتری حرکت کرد، در حالی که خدمات اصلی قرار است پس از افزایش شدید قیمت سفر در چند ماه گذشته کمی تعدیل شود. با این حال، انتظار می‌رود هزینه‌های سرپناه اولیه با سرعتی مشابه با ماه می افزایش یابد. قیمت‌های اصلی باید در چند ماه آینده حدود 0.5 درصد افزایش یابد زیرا کاهش نهایی تورم تدریجی خواهد بود.

تقاضای کالا تا حد زیادی در سرتاسر همه‌گیری به جلو کشیده شد و اکنون با قیمت‌های مداوم بالاتر، خرجکرد‌های کالا شروع به کاهش کرده است. خرده‌فروشی در ماه مه 0.3% کاهش یافت و پس از تعدیل داده‌های مربوط به جهش قیمت‌های مصرف‌کننده کالاهای اصلی در آن ماه، تخمین می‌زنیم که خرده‌فروشی واقعی 1.6% کاهش یافته است. داده‌ها در ماه ژوئن کمی بهتر شده است و ما پیش بینی می کنیم که حجم خرده فروشی در ماه گذشته 0.8٪ افزایش یابد. اما افزایش قیمت احتمالاً یک عامل کلیدی برای تقویت این تخمین‌های فروش اسمی بوده است. در حالی که تورم همچنان این میزان اسمی فروش را تحت تاثیر قرار می دهد، داده های خرده فروشی همچنان نشانه مهمی از چگونگی تحول هزینه های کالا هستند.

بر اساس داده‌های فروش خودرو که قبلا گزارش شده بود، فروش خودرو باید افزایش قابل توجهی را برای فروش کلی در ماه ژوئن ایجاد کند. زنجیره‌های تامین نشانه‌های قابل‌توجهی از بهبود را نشان داده‌اند، اما تا زمانی که بهبود بیشتر در عرضه رخ ندهد، ما آن را برای بهبود پایدار در بخش آسیب دیده بعید می‌دانیم. به طور گسترده تر، ما پیش بینی می کنیم که هزینه کالاها با روند کاهشی همراه باشد زیرا خانوارها همچنان سهم بیشتری از کیف پول را به خدمات اختصاص می دهند. کاهش تقاضا برای کالاها باعث نگرانی در مورد احتمال افزایش بیش از حد موجودی های خرده فروشی شده است. درست است که موجودی‌ها شروع به بازسازی کرده‌اند، اما نشانه‌ای از وجود مازاد موجودی زیاد وجود ندارد که به زودی باعث تخفیف و در نتیجه کاهش تورم کالا شود.

ما به دنبال رشد ماهانه تولید صنعتی هستیم تا با ماه می برابری کند و 0.1 درصد افزایش یابد. شرکت‌های خدمات شهری احتمالاً افزایش قابل توجه دیگری را به ثبت رساندند. تولید معدن در هشت ماه متوالی گذشته افزایش داشته است و ما در ژوئن به دنبال افزایش دیگری هستیم.

با این حال، فعالیت در بخش تولید بزرگتر احتمالاً تحت فشار باقی مانده است و اگر شاخص تولید ژوئن ISM  راهنمایی باشد، تقاضا به سرعت در حال کاهش است. جزء سفارشات جدید برای اولین بار از زمان خروج از قرنطینه در سال 2020 وارد قلمرو انقباضی شد و این چاپ بازتاب عقب نشینی اخیر در برنامه های سرمایه کسب و کار کوچک است. فعالیت‌های تولیدی در بحبوحه هزینه‌های مواد و استقراض بالاتر کاهش می‌یابد، اما ما معتقدیم که یک مسیر رشد پایدارتر ممکن است امروز تضمین شود.

از آنجایی که کسب‌وکارها به طور فزاینده‌ای می‌توانند مواد و کارگران مورد نیاز خود را تامین کنند، نیاز به حذف حجم زیاده سفارش‌های عقب مانده باید در کوتاه‌مدت از فعالیت‌های تولیدی حمایت کند، حتی زمانی که تقاضای جدید شروع به کاهش می‌کند. این امر به ویژه در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصاد مانند مسکن و مخارج مصرف‌کننده، که مسلماً هر دو تحت فشار بیشتری از محیط افزایش نرخ بهره هستند، صادق است.

گزارش تولید ناخالص داخلی بریتانیا برای ماه می که هفته آینده منتشر می‌شود، بینشی در مورد میزان تاثیر افزایش قیمت برق و انرژی بر اقتصاد ارائه می دهد. تولید ناخالص داخلی بریتانیا در هر دو ماه مارس و آوریل به صورت متوالی کاهش یافت، اگرچه کاهش 0.3 درصدی ماهانه در آوریل تا حدی به دلیل عوامل فنی کاهش یافت. برای ماه می، شاخص های موجود به یک رکود اقتصادی دیگر اشاره دارد. خرده‌فروشی در ماه می در بریتانیا 0.5 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافت و افزایش ماه آوریل را معکوس کرد، در حالی که شاید به طور قابل توجهی PMI خدمات بریتانیا نیز در ماه می به شدت کاهش یافت.

پیش‌بینی اجماع بر این است که تولید ناخالص داخلی ماه می بدون تغییر در بعد ماهانه باشد. با این حال، جزئیات، خطر کاهش دیگری را نشان می دهد. پیش‌بینی می‌شود که فعالیت خدمات ۰.۲ درصد کاهش یابد، در حالی که پیش‌بینی می‌شود تولید صنعتی ۰.۳ درصد کاهش یابد. تولید ناخالص داخلی راکد در ماه می، اقتصاد را در مسیر انقباض برای سه ماهه دوم نگه می دارد. در نتیجه و با وجود افزایش شدید تورم، انتظار داریم که بانک مرکزی انگلیس به جای تغییر به سمت افزایش نرخ بهره که برخی دیگر از بانک‌های مرکزی بزرگ ارائه کرده‌اند، به افزایش نرخ سیاستی خود در 25 واحد ادامه دهد.

بانک مرکزی کانادا تصمیم سیاست پولی خود را در هفته آینده اعلام می کند و انتظار می رود که سرعت انقباض پولی خود را بیشتر کند. این به دنبال افزایش 50 واحدی نرخ بهره در هر دو اعلامیه سیاست پولی آوریل و ژوئن آن است. در حال حاضر، اقتصاد کانادا در مسیر رشد قابل قبولی قرار دارد، حتی اگر برخی از شاخص‌های اخیر اشاره‌ای به کندی احتمالی در آینده داشته باشند. اشتغال کانادا به طور غیرمنتظره ای در ژوئن 43200 کاهش یافت، اما خرده فروشی و تولید ناخالص داخلی هر دو در ماه آوریل افزایش یافتند. با این حال، برآورد فوری آمار کانادا این است که تولید ناخالص داخلی در ماه می 0.2 درصد کاهش یافته است، در حالی که نظرسنجی چشم انداز کسب و کار سه ماهه دوم بانک مرکزی کانادا نشان داد که تراز فروش آتی به 26- کاهش یافته است. با این حال، همانطور که رشد به طور بالقوه کند می شود، به نظر می رسد فشارهای تورمی در حال افزایش و گسترش هستند. شاخص CPI ماه می 7.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت (غافلگیرکننده افزایشی)، در حالی که میانگین شاخص های تورم CPI هسته به 4.9 درصد افزایش یافت. با اعلام بانک مرکزی کانادا در ماه گذشته که آماده است در صورت نیاز با قوت بیشتری عمل کند، ما معتقدیم که این امر منجر به افزایش 75 واحدی نرخ سیاستی به 2.25 درصد در نشست جولای خواهد شد. فعالان بازار همچنین بیانیه همراه و پیش‌بینی‌های اقتصادی به‌روز شده بانک مرکزی را به دقت بررسی خواهند کرد تا نکاتی در مورد اینکه آیا بانک کانادا می‌تواند با افزایش 75 واحدی به صعود خود ادامه دهد یا به سرعت آهسته‌تر انقباض در حرکت رو به جلو بازگردد.

  • گزارش تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم چین که هفته آینده ارائه می شود، انتظار می رود یک رکود اقتصادی در نیمه اول سال 2022 را تأیید کند. با توجه به اینکه مقامات به سیاست های خود در برابر کووید صفر پایبند هستند، چندین منطقه در سراسر چین – از جمله شانگهای – شاهد اجرای قرنطینه و محدودیت ها بودند، به ویژه در اوایل سه ماهه دوم. این رکود در فعالیت‌ها قبلاً در داده‌های فعالیت ماهانه و همچنین نظرسنجی PMI منعکس شده است.
  • و در حالی که محدودیت ها تا حدودی در پایان سه ماهه کاهش یافته است، این اختلالات همچنان احتمالاً در کاهش شدید تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم منعکس خواهد شد. در واقع، پیش‌بینی خود ما برای رشد تولید ناخالص داخلی صفر در سه ماهه دوم به صورت متوالی است. با این حال، ما اذعان می‌کنیم که ریسک‌ها به سمت یک نتیجه حتی ملایم‌تر متمایل می‌شوند، با پیش‌بینی اجماع برای تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه دوم به کاهش 2.3 درصدی نسبت به سه‌ماهه.
  • با این حال، داده های فعالیت ماهانه هفته آینده باید حاکی از بهبود شتاب رشد در پایان سه ماهه دوم باشد. انتظار می‌رود فروش خرده‌فروشی در ژوئن نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.4 درصد افزایش یابد که نسبت به کاهش 6.7 درصدی در ماه می بسیار بهتر است. همچنین انتظار می‌رود که رشد تولید صنعتی ژوئن به 4.3 درصد در مقایسه با 0.7 درصد افزایش در ماه مه برسد.

اقتصاد نیوزلند همچنان در حال حرکت است. نرخ بیکاری به پایین ترین حد خود رسیده است، مصرف همچنان قوی است و بررسی های مختلف نشان می دهد که تورم در حال افزایش است.

نقاط نگران کننده ای نیز وجود دارد. اخیراً در حالی که بازار مسکن در حال سرد شدن است، اعتماد مصرف کننده و کسب و کار ضربه شدیدی خورده است. نرخ های بالاتر به وضوح تقاضا را کاهش داده است، اما این همان چیزی است که RBNZ در وهله اول می خواست به آن دست یابد.

از این رو، هیچ دلیل واقعی برای بانک مرکزی وجود ندارد که از استراتژی خود برای افزایش نرخ‌ها با افزایش 50 واحدی در روز چهارشنبه، که هم برای این جلسه و هم برای ماه آینده، قیمت گذاری کرده است، منحرف شود. بنابراین، میله برای یک غافلگیری هاوکیش بالاست، مگر اینکه مقامات بخواهند حرکتی 75 واحدی را روی میز بگذارند.

در مورد کیوی، کاری که RBNZ انجام می‌دهد به چگونگی تکامل نیروهای جهانی اهمیت می‌دهد. نگرانی‌های مربوط به رکود در حال حاضر غالب است و بر احساس ریسک و قیمت کالاها فشار وارد می‌کند که هر دو برای کیوی منفی هستند. تا زمانی که اعصاب اطراف رشد جهانی آرام نشوند، احتمالاً هرگونه تجمع امدادی در این رژیم کم عمق باقی خواهد ماند.

در هفته پیشین، میان متغیرهای کلان اقتصادی و بازار کریپتو، به جز شاخص دلار رابطه منطقی و معنی‌داری یافت شد. به عنوان مثال بازار کریپتو با شاخص طلا به نقره رابطه معکوسی داشت و به این معنی است که در زمان ریسک‌گریزی و افزایش نسبت طلا/نقره بازار کریپتو ریزش داشته است. این همبستگی میان انتظارات تورمی و رمزارزها بسیار بالا بوده و به این مفهوم است که عاملین اقتصادی با افزایش انتظارات خود از تورم بیشتر به خرید رمزارزها روی آوردند.

شاخص دلار که به دلیل ضعف شدید یورو رشد کرد نتوانست همبستگی منفی‌ای با بازار کریپتو داشته باشد و از این جهت تئوری اقتصادی را نقض کرد.

نتیجه:

  • هفته‌ی شلوغی در تقویم اقتصادی خواهد بود. انتشار شاخص CPI آمریکا احتمالا مهم‌ترین خبر هفته خواهد بود. این شاخص که پیش‌بینی می‌شود در بعد ماهانه 1.1% و در بعد سالانه 8.8% رشد کند می‌تواند بازار را متلاطم کرده و باعث رشد انتظارات تورمی و در قبال آن رشد دارایی‌های ضد تورمی و ریسکی همچون طلا و بیت‌کوین شود. این خبر روز چهارشنبه ساعت 5 عصر منتشر می‌شود.
  •  
  • اما قبل از CPI آمریکا، در صبح همان روز، بانک مرکزی نیوزلند جلسه دارد و قرار است  بار دیگر نرخ بهره سیاستی خود را 50 واحد افزایش دهد. از آنجایی که این افزایش نرخ در بازار کاملا قیمت‌گذاری شده است احتمال می‌رود تاثیر این خبر در بازار کم باشد؛ و حتی بعضی از پیش‌بینی‌ها بر آن است که این افزایش منجر به ریزش ارزش دلار نیوزلند (کیوی) خواهد شد.
  • عصر همان روز چهارشنبه، کمی بعد از انتشار CPI آمریکا، بانک مرکزی کانادا جلسه دارد و با احتمال زیاد نرخ بهره خود را 0.75% افزایش خواهد داد. این افزایش می‌تواند بازار را نوسانی کند و جریانات پولی را به سمت دلار کانادا سرریز کند. احتمالا کمی بعد از رشد دارایی‌ها از قبال CPI روندها معکوس شده و بازار دچار ریزش شود و فقط دلار کانادا رشد کند.
  • در روز بعد PPI آمریکا مهم‌ترین خبر روز خواهد بود و اثری همچون CPI بر بازار می‌گذارد اما با نوساناتی به مراتب کمتر. در صورت افزایش شاخص PPI می‌توان انتظار افزایش تورم را در چندین ماه آینده را داشت و این موضوه فدرال را وادار به عملکردهای تهاجمی می‌کند. در صورت کاهش این شاخص احتمال‌ها برای به پیک رسیدن تورم بالا می‌رود.
  • صبح روز جمعه شاهد انتشار شاخص GDP فصل دوم چین خواهیم بود. در صورت انتشار منفی این شاخص رکود در این کشور معرض خواهد شد. از آنجایی که شاخص‌های پیشرو سیگنال‌هایی مبنی بر رکود در نیمه اول 2022 در چین را دادند کاهش این شاخص محتمل‌تر است. اما اگر GDP افزایش یابد، می‌تواند بازار را در مابقی هفته ریسکی کند.
  • و در انتهای هفته، روز جمعه ساعت 5 عصر، شاخص خرده‌فروشی از آمریکا منتشر می‌شود. این شاخص که میزان تقاضا در این بخش اقتصاد را نشان می‌دهد، شاخص مهمی است که می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد و نشانگر این موضوع باشد که آیا تقاضا از قیمت‌های بالا ضربه خورده یا هنوز مصرف‌کنندگان با پشتیبانی پس‌اندازهای خود و دریافتی‌های بالا از بازار کار قوی می‌توانند به خرج در اقتصاد ادامه دهند یا خیر.

 

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید