تاکید بر رکود اقتصادی توسط رکود بازار مسکن

خرده فروشی

  • داده‌های این هفته نگرانی‌ها مبنی بر اینکه اقتصاد ایالات متحده در حال حاضر در رکود قرار دارد را کاهش داد، اما برای تغییر دیدگاه مبنی بر اینکه اجتناب از رکود در فصول آینده سخت خواهد بود، کار چندانی انجام نداد. کاهش قیمت بنزین در ماه جولای، بر اساس آخرین ارقام خرده فروشی، به افزایش مصرف واقعی کمک کرد. فروش اسمی در طول ماه ثابت بود، اما با کاهش 7.6 درصدی قیمت بنزین بر اساس شاخص قیمت مصرف‌کننده و رشد قیمت‌های سایر کالاها با سرعت ملایم‌تری، تخمین زده می‌شود که خرده‌فروشی واقعی 0.6 درصد افزایش یافت.
  • ادعاهای بیکاری

در عوض، هزینه‌ها به طور فزاینده‌ای به درآمد بازار کار وابسته خواهد بود. به همین منظور، روند افزایشی در ادعاهای بیکاری اولیه، در چند هفته گذشته متوقف شده است. پرونده های جدید هفته منتهی به 12 آگوست پس از رسیدن به بالاترین سطح سال 261 هزار در یک ماه پیش، به 250 هزار کاهش یافت. میانگین چهار هفته‌ای نیز برای اولین بار از آوریل کاهش یافت.

  • تولیدات صنعتی

در نشانه دیگری که فعالیت اقتصادی هنوز به طور گسترده کاهش نیافته است، تولید صنعتی پس از رکود کم و بیش در دو ماه قبل، در ماه جولای 0.6 درصد افزایش یافت. این بهبود تا حد زیادی ناشی از افزایش تولید خودرو بود، زیرا مشکلات شدید عرضه برای صنعت در حال کاهش است. بدون احتساب وسایل نقلیه موتوری و قطعات، تولیدات کارخانه‌ای نیز افزایش یافت. با این حال، افزایش 0.3 درصدی برای غلبه بر افت ماه‌های می و ژوئن کافی نبود و نشانه‌های بیشتری نشان می‌دهد که روند تولید از اوایل امسال ضعیف شده است.

نظرسنجی شاخص تولیدات نیویورک در روز دوشنبه به چشم انداز تولید کمک نکرد، اولین PMI اوت که منتشر شد، و دومین کاهش شدید در رکوردهای مربوط به سال 2001 بود. نظرسنجی فدرال رزرو فیلادلفیا که در روز پنجشنبه منتشر شد، وضعیت مناسب‌تری را ترسیم کرد. تصویر؛ هم گزارش سرفصل و هم ورژن موزون ISM از نظرسنجی در ماه آگوست به محدوده مثبت بازگشتند. با این حال، در نظر گرفتن این دو نظرسنجی با هم نشان می‌دهد که سفارش‌های جدید با سرعتی که هرگز در خارج از رکود مشاهده نشده است، کاهش پیدا کرده است.

جلوگیری از رکود نیز دشوار به نظر می رسد زیرا بازار مسکن همچنان در حال سقوط آزاد است. فروش خانه‌های موجود برای ششمین ماه متوالی کاهش یافت و به پایین ترین سطح در بیش از دو سال گذشته رسید. تقریباً دو برابر شدن نرخ وام مسکن در سال گذشته به وضوح شروع به فشار بر قیمت‌ها کرده است. رشد قیمت در بعد سالانه به 10.8 درصد در ماه ژوئیه برای خانه های موجود فروخته شده کاهش یافت. با قیمت‌های فروش تحت فشار، سازندگان همچنان به کاهش طرح‌های انقباض جدید ادامه می‌دهند. مجوزهای تک خانواده در ماه ژوئیه برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت، در حالی که احساسات سازندگان در ماه آگوست کاهش یافت. اگر خبر خوبی برای بخش مسکن وجود داشته باشد، این است که نرخ وام مسکن در هفته‌های اخیر اندکی کاهش یافته است. سازندگان همچنین با واحدهای چندخانواده رو به جلو حرکت می‌کنند و کل آسیب را به عرضه مسکن محدود می‌کنند که ساخت‌وساز تک‌خانواری به دلیل کاهش قیمت‌دهی کاهش می‌یابد.

در مجموع، شاخص های اصلی فعالیت همچنان نشان می دهد که اقتصاد در حال تلاش برای رشد است. افت 0.4 درصدی شاخص اقتصادی پیشرو در ماه جولای، پنجمین کاهش ماهانه متوالی را رقم زد. طی شش ماه گذشته، این شاخص0.27  درصد کاهش یافته است. با این حال، روند کاهش شاخص همراه با انتظار ما برای انقباض بیشتر سیاست پولی، از دیدگاه ما حمایت می‌کند که اقتصاد ممکن است در ابتدای سال آینده به خوبی وارد رکود شود.

تورم در کانادا ممکن است نشانه هایی از کاهش را نشان دهد. به طور کلیCPI  در ماه جولای به 7.6 درصد کاهش یافت که ناشی از کاهش قیمت بنزین و انرژی بود. با این حال، میانگین سه شاخص هسته تورم به 5.3 درصد رسید که نشان می‌دهد فشارهای اساسی قیمت‌ها در حال حاضر همچنان بالا هستند. ماکلم، رئیس بانک مرکزی کانادا (BoC) در مقاله‌ای با گرایش جنگ‌طلبانه پس از انتشار تورم گفت که علیرغم احتمال اوج گرفتن قیمت‌ها، تورم احتمالاً برای مدتی بسیار بالا باقی می‌ماند، که مستلزم انقباض پولی بیشتر است.

در آخر، مکلم بیان کرد که تا زمانی که تورم به هدف 2 درصد نرسد، کار بانک مرکزی تمام نخواهد شد. انتظار داریم بانک مرکزی کانادا در سپتامبر 50 واحد افزایش نرخ داشته باشد و پس از دو افزایش 25 واحدی دیگر در سه ماهه چهارم، به چرخه انقباض پولی خود تا پایان سال 2022 پایان دهد. در پایان چرخه انقباض، نرخ سیاستBoC  را 3.50 درصد پیش بینی می کنیم. با توجه به پیش بینی ما برای کاهش شدید رشد، انتظار داریم بانک کانادا برخی از این افزایش نرخ‌ها را کاهش دهد و در نیمه دوم سال 2023 کاهش نرخ بهره را آغاز کند.

در حالی که تورم در کانادا ممکن است در ماه جولای به اوج خود رسیده باشد، فشار قیمت‌ها در بریتانیا هنوز کاهش نیافته است. سرفصل تورم نسبت به مدت مشابه سال قبل به 10.1 درصد رسید. دسته مواد غذایی بیشترین سهم را در CPI سرفصل داشتند و قیمت انرژی همچنان به شدت بالا است. افزایش قابل توجه دیگری در قیمت برق برای ماه اکتبر برنامه ریزی شده است و بانک انگلستان (BoE) اخیراً پیش بینی CPI خود را تا حداکثر 13 درصد در سه ماهه چهارم در مقایسه با 11 درصد قبلی اصلاح کرده است.

 با این حال، فشار قیمت‌ها را نمی‌توان تنها به اجزای بی‌ثبات‌تر مانند غذا و انرژی نسبت داد، زیرا CPI هسته همچنان به 6.2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. ما انتظار داریم که تورم بالاتر همچنان بر درآمد واقعی خانوارها، قدرت خرید مصرف کننده و رشد کلی تولید ناخالص داخلی فشار وارد کند. همچنین در نتیجه تورم بالاتر، ما نسبت به سیاست‌های پولی بانک مرکزی انگلستان رفتار تندروتری پیدا کرده‌ایم.

علیرغم پیش‌بینی ما برای رکود اقتصادی در سال 2023، همچنان انتظار داریم 50 واحد افزایش نرخ از سوی بانک مرکزی انگلیس در نشست سپتامبر و به دنبال آن افزایش 25 واحدی در اکتبر، دسامبر و فوریه اتفاق بیافتد. این افزایش نرخ باعث می شود تا اوایل سال آینده نرخ بهره بانکی انگلیس به 3.00 درصد برسد. ما انتظار داریم که قبل از اینکه BoE شروع به کاهش نرخ بهره در اواخر سال 2023 کند، نرخ سیاست برای یک دوره طولانی در 3.00% باقی بماند.

  • بانک مرکزی نیوزلند (RBNZ) زودتر از بسیاری از بانک‌های مرکزی بزرگ، انقباض پولی را شروع کرد و در نتیجه، در میانه چرخه انقباض بزرگتری قرار دارد. با این حال، این هفته سیاست گذارانRBNZ نشان دادند که هنوز کاملاً به پایان نرسیده‌اند. در نشست سیاست پولی آگوست این بانک، نرخ رسمی نقدی (OCR) خود را 50 واحد دیگر به 3.00 درصد افزایش داد و از انقباض بیشتر پولی در آینده خبر داد، زیرا CPI اصلی هنوز خیلی بالاست و منابع نیروی کار کمیاب است.
  • با انتشار بیانیه سیاست پولی آگوست RBNZ، پیش بینی های اقتصادی به روز شد. با نگاهی دقیق‌تر به پیش‌بینی‌ها، بانک مرکزی اوج نرخ نرخ پیش‌بینی خود را ارائه کرد و اکنون انتظار دارد OCR در سه ماهه دوم تا ۲۰۲۳ قبل از کاهش در سال ۲۰۲۴ به ۴.۱ درصد برسد. در حال حاضر، تورم در نیوزیلند به طور قابل توجهی بالاتر از هدف در سال به 7.3 درصد افزایش یافته است. RBNZ انتظار دارد تورم CPI تا پایان سال 2022 به 5.8 درصد و تا پایان سال 2023 به 3.8 درصد کاهش یابد و تنها تا اواسط سال 2024 به نقطه میانی هدف بازگردد.
  • مانند ماه های گذشته، در بیانیه همراه آمده است که “کمیته موافقت کرد که همچنان به سخت تر کردن شرایط پولی برای حفظ ثبات قیمت ها و کمک به حداکثر اشتغال پایدار ادامه دهد.” با توجه به اینکه RBNZ اکنون انتظار دارد تورم برای مدت طولانی تری بالا بماند، ما انتظار داریم در ماه های آینده افزایش بیشتری نرخ بهره ببریم تا زمانی که به محدوده 4 درصد نزدیک شویم.

بازار مسکن تحت فشار شدید ناشی از نرخ‌های بالای وام مسکن است که باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها شده و خریداران بالقوه را به حاشیه می‌برد. این امر به‌ویژه در داده‌های سنتیمنت با بدتر شدن دیدگاه‌های مصرف‌کنندگان در مورد «زمان مناسب» برای خرید خانه مشهود است. سازندگان خانه نیز به سرعت اعتماد خود را از دست می‌دهند. شاخص بازار مسکنNAHB/Wells Fargo  در ماه ژوئیه 12 واحد کاهش یافت که دومین افت بزرگ یک ماهه خود را ثبت کرد.

تا ژوئن، فروش خانه های نوساز 17.4 درصد کمتر از سرعت ثبت شده در مدت مشابه سال گذشته بود و ما انتظار داریم که در ماه جولای ضعیف تر شود. به طور خاص، ما تخمین می‌زنیم که فروش خانه های جدید در ماه گذشته به سرعت سالانه 581000 واحد کاهش یافته است. با کاهش فروش، موجودی‌ها در حال افزایش هستند. افزایش موجودی‌ها و کاهش تقاضای خریداران منجر به سرعت پایین‌تر افزایش قیمت مسکن شده است که در نهایت ممکن است به کاهش مشکلات رو به رشد قیمت مسکن کمک کند. در حال حاضر، کاهش اخیر در فروش خانه‌های جدید نشان می‌دهد که افزایش قیمت و افزایش نرخ‌های بهره با سرعت بیشتری تقاضا را کم می‌کند و باعث کاهش شدیدتر کلی رشد اقتصادی می‌شود.

در نگاه اول، به نظر می‌رسد که داده‌های اخیر کالاهای بادوام، انتظارات را برای نشانه‌های کاهش سرعت تولید نادیده می‌گیرد. سفارشات کالاهای بادوام با 1.6 درصد افزایش در ماه ژوئن با سریعترین سرعت در شش ماه گذشته افزایش یافت. اما با تعدیل برای حمل‌ونقل و افزایش قیمت‌ها  این شاخص نشان می‌دهد که سود واقعی در سفارشات کالاهای سرمایه‌ای اصلی تا حدی منفی بوده است. ما انتظار داریم که نتیجه مشابهی برای جولای رخ دهد.ما پیش‌بینی می‌کنیم که سفارش‌های کالاهای بادوام در ماه جولای 1.1 درصد افزایش یافته با وجود سفارش‌هایی که به طور خاص از هواپیماها افزایش قابل توجهی داشته باشند. بدون احتساب حمل و نقل، ما گمان می کنیم که سفارشات کالاهای بادوام در ماه گذشته فقط 0.1٪ افزایش یافته است.

تورم احتمالاً با افزایش 0.5 درصدی شاخص قیمت تولید کننده (PPI) برای تجهیزات سرمایه خصوصی در ماه گذشته، از این افزایش بیشتر کاسته خواهد شد. قیمت های بالاتر همچنان تخمین کالاهای بادوام را افزایش می‌دهد. وقتی محموله‌های کالاهای سرمایه‌ای غیردفاعی را برای قیمت‌های بالاتر تعدیل می‌کنیم، مسیر اخیر بسیار ضعیف‌تر به نظر می‌رسد.

 بیشتر داده های تولیدی حاکی از یک روند ضعیف از اوایل سال جاری است. جزء سفارشات جدید شاخص تولید ISM در ماه ژوئیه بیشتر به محدوده انقباض سقوط کرد و جزء قابل مقایسه نظرسنجی مدیر خرید نیویورک و فیلادلفیا فدرال رزرو در ماه اوت نیز نشان دهنده انقباض تقاضای جدید بود. فعالیت‌های بخش کارخانه در حال کند شدن است، اگرچه ما انتظار داریم که تحقق عقب ماندگی‌ها با ادامه روند کاهشی زنجیره‌های تامین به جبران بخشی از ضعف ناشی از تقاضای جدید کمک کند.

هزینه‌های مصرف‌کننده در نیمه اول سال به خوبی حفظ شد و داده‌های خرده‌فروشی حاکی از ادامه انعطاف‌پذیری تا ماه جولای است. در واقع، برخی از بازنگری‌های صعودی داده‌های ماه‌های گذشته باعث می‌شود انتظار داشته باشیم که مخارج واقعی مصرف شخصی برای سه ماهه دوم زمانی که داده‌ها در روز پنجشنبه هفته آینده در دومین تخمین تولید ناخالص داخلی چاپ می‌شوند، بیشتر بازبینی شود.

ما پیش‌بینی می‌کنیم که هزینه‌های شخصی در ماه گذشته 0.4٪ افزایش یافته است. تورم همچنان بزرگترین مشکل برای مصرف کنندگان است، اما شاخص قیمت مصرف کننده به کاهش نسبی قیمت ها در جولای اشاره می کند. اگر پیش‌بینی ما برای عدم تغییر در کاهش قیمت PCE در ماه جولای درست باشد، هزینه‌های شخصی واقعی نیز 0.4 درصد افزایش می‌یابد. جزئیات مخارج گزارش احتمالاً متفاوت خواهد بود و همچنان نشان دهنده تغییر تدریجی مصرف کنندگان از خرید کالا به سمت خدمات است.

تأثیر تورم معتدل‌تر بر درآمد جالب تر خواهد بود، زیرا جای خود را به سریع‌ترین سرعت ماهانه رشد درآمد شخصی واقعی قابل تصرف در یک سال می دهد. این پویایی‌ها باید منجر به افزایش نرخ پس‌انداز شخصی از پایین‌ترین سطح آن از رکود 2008 تا 5.1 درصد در ژوئن شود. اما اینکه مصرف خانوار چگونه از اینجا تکامل می‌یابد، چندان مطمئن نیست. مصرف کنندگان در حال گذار از خرید کالا به خدمات هستند، اما این تنها با سرعت تدریجی اتفاق می افتد.

زنجیره های تامین در حال ذوب شدن هستند، که ممکن است در نهایت جای خود را به عادی سازی در بخش خودرو بدهد. قدرت ماندگاری مصرف‌کنندگان کاملاً قوی بوده است، اما نشانه‌هایی از اتمام آن را نشان می‌دهد. چگونگی تکامل این عوامل از اینجا مسیر هزینه ها و در نتیجه کل اقتصاد را تعیین می کند.

فعالان بازار در این هفته توجه زیادی را بر تلاش برای تعیین اینکه آیا پس از افزایش سرعت افزایش نرخ بهره، سیاست پولی به نقطه محوری رسیده است، متمرکز کردند. حکم پس از انتشار صورتجلسه این هفته از نشست FOMC  در 26-27 ژوئیه این است که هنوز خیلی زود است. تعداد معدودی از اعضای کمیته معتقد بودند که فدرال رزرو در نهایت میزان افزایش نرخ بهره خود را تعدیل خواهد کرد. با این حال، اکثر اعضا اظهار داشتند که تلاش برای کاهش تورم زمان بیشتری می برد. ما همچنان به دنبال این هستیم که فدرال رزرو در نشستFOMC 20  تا 21 سپتامبر، نرخ وجوه فدرال را 75 واحد افزایش دهد و آن را با افزایش 50 واحدی در اوایل نوامبر و 25 واحد در دسامبر دنبال کنیم. پس از آن، ما بر این باوریم که فدرال رزرو استراحت خواهد کرد و خواهد دید که افزایش نرخ بهره تا کنون چگونه بر اقتصاد کلان تأثیر می گذارد.

بازارهای مالی از زمانی که CPI و PPI جولای اندکی بهتر از آنچه انتظار می‌رفت به دست آمد، از نگرانی‌های تورمی خود کوتاهی کردند. فعالان بازار بهتر است به یاد داشته باشند که در نهایت با دیدن چاپ تورمی که برآوردهای اجماع گذشته را تحت تأثیر قرار نداده است، احساس آرامش واقعاً کار بیشتری دارد. تورم هنوز هم بسیار بالاتر از آن چیزی است که تقریباً همه افراد در FOMC معتقد بودند که یک سال پیش خواهد بود، و افزایش قیمت ها نیز بر اساس گسترده تر است. حتی خبرهای خوب ماه گذشته، CPI را به جایی نزدیک می‌کند که انتظارات اجماع در چند ماه گذشته وجود داشت. شاخص CPI ژوئن 0.2 واحد درصد بالاتر از انتظارات و عدد ژوئیه 0.2 درصد کمتر از انتظارات بود.

چرخه‌های تورمی گذشته، فدرال رزرو را ملزم کرده است که نرخ وجوه فدرال را بالاتر از نرخ تورم رایج افزایش دهد تا از حرکت صعودی تورم بشکند. با توجه به نرخ بهره اسمی کم‌نظیر و کاهش قیمت اصلی PCE در محدوده 5 درصد، امروز مشکل‌ساز خواهد بود. نکته اصلی این است که فعالان بازار باید مراقب نرخ های بهره کوتاه مدت بالاتر از پیش بینی اجماع فعلی باشند. تنها باید به جایی که پیش‌بینی‌های نرخ بهره یک سال پیش بود نگاه کرد تا میزان افزایش نرخ‌های بهره در سال آینده را اندازه‌گیری کرد.

با تشکیل جلسه سیاستگذاران در جکسون هول، وایومینگ، اندکی بیشتر بر تفکر فدرال رزرو در هفته آینده روشن خواهد شد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، جمعه سخنرانی خواهد کرد. انتظار می رود پاول بر تعهد فدرال رزرو برای تشدید سیاست های کافی برای بازگرداندن تورم به 2 درصد تاکید کند. اگرچه این احتمال را رد نمی کند که فدرال رزرو در جلسات آتی به سمت افزایش های کمتر نرخ بهره برود، اما باید این کار را به گونه ای انجام دهد که نشان دهد از تعهد خود برای کاهش تورم عقب نشینی نمی کند.

رکود در اروپا

قرائت‌های PMI برای منطقه یورو سه‌شنبه آینده منتشر می‌شود و دید اولیه‌ای به روند احساسات اخیر در بخش‌های تولید و خدمات در برخی از اقتصادهای کلیدی اروپا ارائه می‌کند. برآوردهای اجماع انتظار دارند کهPMI  تولیدی آگوست به 48.9 کاهش یابد، در حالی که انتظار می‌رود   PMI خدمات به 50.5 کاهش یابد.

در ماه ژوئیه،PMI  تولیدی برای اولین بار از ژوئن 2020 به منطقه انقباضی سقوط کرد، در حالی که بخش خدمات، که بخش بزرگ‌تری از اقتصاد را تشکیل می‌دهد، در قلمرو توسعه‌یافته معلق بود اما پایین‌ترین میزان در شش ماه گذشته را به ثبت رساند. این احساسات کاهش دهنده چشم انداز بدبینانه تر برای رشد منطقه یورو را منعکس می کند، زیرا تورم بر فعالیت های اقتصادی تأثیر می گذارد.

 با رسیدن  CPI منطقه یورو به 8.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل در ماه ژوئیه، ما انتظار داریم که این فشارهای افزایش قیمت همچنان بر رشد و احساسات در سه ماهه آینده فشار وارد کند. ما انتظار داریم که منطقه یورو در اوایل سال آینده به دلیل کاهش قدرت خرید برای مصرف کنندگان و مشکلات تامین انرژی وارد رکود شود.

داده های PMI آگوست سه شنبه آینده برای بریتانیا منتشر خواهد شد. در شرایط کاهش رشد، انتظارات اجماع بر این است که PMI تولیدی در ماه اوت به 51.0 کاهش یابد، در حالی که انتظار می رودPMI  خدمات تا 51.9 کاهش یابد.

تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم بریتانیا 0.1 درصد در بعد فصلی کاهش یافت و ما پیش‌بینی می کنیم که این کاهش رشد در روند نرم شدن داده های نظرسنجی PMI اوت که هفته آینده منتشر می‌شود منعکس شود. افزایش مداوم تورم باید بر احساسات تاثیر بگذارد. در ماه ژوئیه، تورم بریتانیا به 10.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی بود. تورم بالا باید قدرت خرید مصرف کننده را کاهش دهد و بر فعالیت و رشد تاثیر بگذارد.

در شرایطی که قیمت‌های انرژی بالاتر است، ما پیش‌بینی‌های CPI خود را افزایش داده‌ایم تا تورم را برای مدت طولانی‌تری بالا ببینیم. در نتیجه، ما انتظار داریم که بانک مرکزی انگلیس نسبت به گذشته انقباض بیشتری داشته باشد و چشم انداز خود را برای اقتصاد بریتانیا کاهش داده ایم تا رکود عمیق تر در سال 2023 را شامل شود.

سال 2022 سال سختی برای اقتصاد چین بوده است. امواج پراکنده عفونت‌های کووید و تعهد به سیاست کوید- صفر فشار نزولی بر احساسات و همچنین فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌تر در سراسر کشور وارد کرده است. علاوه بر این، بخش املاک و مستغلات چین به اقتصاد ضربه وارد کرده است. توسعه دهندگان املاک در طول چند سال گذشته بدهی دلاری خود را نکول کرده‌اند و سرمایه‌گذاران را با زیان های سنگینی مواجه کرده‌اند. همین پیش‌فرض‌ها باعث شده است خریداران خانه به خانه‌هایی که ممکن است دریافت نکنند  پول بپردازند و در چند هفته گذشته باعث اعتراض اجتماعی “اعتصاب وام مسکن” شده است. ترکیبی از سیاست‌های مهار کووید و مشکل بخش املاک ما را به بازنگری در تولید ناخالص داخلی سالانه سوق داده است. پیش‌بینی‌ها در طول سال جاری به طور مداوم پایین‌تر بوده و در حال حاضر، ما معتقدیم که اقتصاد چین کمی بالاتر از 3 درصد رشد خواهد کرد.

در داده‌های جولای، بیشتر شاخص‌ها نسبتا ضعیف بودند و نشان می‌دهند که هنوز راه سختی برای اقتصاد چین در پیش است. خرده فروشی و تولید صنعتی از ژوئن کاهش یافت. کاهش سرعت شدید بود. با این حال، نگران‌کننده‌تر این بود که پیش‌بینی‌های اجماع به دنبال بهبود فعالیت‌های خرده‌فروشی و تولیدی در ماه جولای بود. علاوه بر داده‌های فعالیت، سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت و تأمین مالی کل نیز الهام‌بخش نبود. داده‌های وام‌دهی قوی‌تر نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان تمایلی به وام گرفتن برای خرید خانه‌های جدید ندارند و حمایت مالی دولت برای حمایت از فعالیت‌های کلی گسترش نمی‌یابد. در تلاش برای شروع فعالیت، بانک خلق چین (PBoC) بازارها را غافلگیر کرد و نرخ بهره را کاهش داد. روز دوشنبه، سیاستگذاران PBoC تسهیلات وام میان‌مدت یک ساله را  با 10 واحد کاهش به 2.75 درصد رساندند و همچنین برای کاهش تأثیر و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی کلی اجازه کاهش ارزش رنمینبی را دادند. سیاست پولی آسان‌تر PBoC در تضاد مستقیم با روند سیاست‌های فشرده‌تر است که امسال در سراسر جهان مشاهده شد. مسیرهای متفاوت برای سیاست پولی بین فدرال رزرو وPBoC  به کاهش نرخ ارز در این هفته کمک کرد.

در حالی که کاهش ناگهانی نرخ این هفته ممکن است به طور قابل توجهی باعث رشد فعالیت اقتصادی نشود، PBoC ممکن است هنوز سیاست کاهشی را انجام ندهد. در آینده، احتمال زیادی وجود دارد که مقامات پولی برای حمایت از اقتصاد محلی اقدام کنند. این اقدامات می تواند به معنای کاهش بیشتر نرخ وام و همچنین کاهش نسبت های ذخیره مورد نیاز برای بانک ها باشد. به طور معمول، مقامات چینی ترجیح می دهند به بازارهای مالی هشدار دهند که تعدیل نرخ بهره در راه است. در هفته‌های آتی، به‌ویژه اگر بخش‌های جدیدی از کشور قرنطینه شوند یا محدودیت‌های ناشی از کووید روی آن‌ها اعمال شود، انگیزه حمایت از فعالیت‌های اقتصادی افزایش می‌یابد و مقامات می‌توانند در پیام دادن به فعالان بازار مبنی بر قریب‌الوقوع بودن کاهش بیشتر نرخ بهره، فعال‌تر عمل کنند.

اقتصاد چین برای سال‌ها متکی به هزینه‌های زیرساختی برای هدایت رشد بوده است، در آینده، سیاست پولی آسان‌تر و سیاست مالی ضعیف‌تر می‌تواند منجر به کاهش بیشتر ارزش رن‌مینبی شود. ما به این پیشنهاد می پردازیم کهPBoC  به طور کامل ارزش پول را کاهش می دهد. با این حال، مسیرهای متفاوت برای سیاست ها می تواند تا پایان سال جاری بر روی ارز تاثیر بگذارد. در حال حاضر، ما معتقدیم که رنمینبی حول سطوح فعلی خواهد بود، زیرا مقامات PBoC به احتمال زیاد در بازارهای FX برای تثبیت ارز و محافظت در برابر خروج سرمایه بی ثبات کننده دخالت خواهند کرد.

فعالان بازار در این هفته توجه زیادی را بر تلاش برای تعیین اینکه آیا پس از افزایش سرعت افزایش نرخ بهره، سیاست پولی به نقطه محوری رسیده است، متمرکز کردند. حکم پس از انتشار صورتجلسه این هفته از نشست FOMC  در 26-27 ژوئیه این است که هنوز خیلی زود است. تعداد معدودی از اعضای کمیته معتقد بودند که فدرال رزرو در نهایت میزان افزایش نرخ بهره خود را تعدیل خواهد کرد. با این حال، اکثر اعضا اظهار داشتند که تلاش برای کاهش تورم زمان بیشتری می برد. ما همچنان به دنبال این هستیم که فدرال رزرو در نشستFOMC 20  تا 21 سپتامبر، نرخ وجوه فدرال را 75 واحد افزایش دهد و آن را با افزایش 50 واحدی در اوایل نوامبر و 25 واحد در دسامبر دنبال کنیم. پس از آن، ما بر این باوریم که فدرال رزرو استراحت خواهد کرد و خواهد دید که افزایش نرخ بهره تا کنون چگونه بر اقتصاد کلان تأثیر می گذارد.

بازارهای مالی از زمانی که CPI و PPI جولای اندکی بهتر از آنچه انتظار می‌رفت به دست آمد، از نگرانی‌های تورمی خود کوتاهی کردند. فعالان بازار بهتر است به یاد داشته باشند که در نهایت با دیدن چاپ تورمی که برآوردهای اجماع گذشته را تحت تأثیر قرار نداده است، احساس آرامش واقعاً کار بیشتری دارد. تورم هنوز هم بسیار بالاتر از آن چیزی است که تقریباً همه افراد در FOMC معتقد بودند که یک سال پیش خواهد بود، و افزایش قیمت ها نیز بر اساس گسترده تر است. حتی خبرهای خوب ماه گذشته، CPI را به جایی نزدیک می‌کند که انتظارات اجماع در چند ماه گذشته وجود داشت. شاخص CPI ژوئن 0.2 واحد درصد بالاتر از انتظارات و عدد ژوئیه 0.2 درصد کمتر از انتظارات بود.

چرخه‌های تورمی گذشته، فدرال رزرو را ملزم کرده است که نرخ وجوه فدرال را بالاتر از نرخ تورم رایج افزایش دهد تا از حرکت صعودی تورم بشکند. با توجه به نرخ بهره اسمی کم‌نظیر و کاهش قیمت اصلی PCE در محدوده 5 درصد، امروز مشکل‌ساز خواهد بود. نکته اصلی این است که فعالان بازار باید مراقب نرخ های بهره کوتاه مدت بالاتر از پیش بینی اجماع فعلی باشند. تنها باید به جایی که پیش‌بینی‌های نرخ بهره یک سال پیش بود نگاه کرد تا میزان افزایش نرخ‌های بهره در سال آینده را اندازه‌گیری کرد.

با تشکیل جلسه سیاستگذاران در جکسون هول، وایومینگ، اندکی بیشتر بر تفکر فدرال رزرو در هفته آینده روشن خواهد شد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، جمعه سخنرانی خواهد کرد. انتظار می رود پاول بر تعهد فدرال رزرو برای تشدید سیاست های کافی برای بازگرداندن تورم به 2 درصد تاکید کند. اگرچه این احتمال را رد نمی کند که فدرال رزرو در جلسات آتی به سمت افزایش های کمتر نرخ بهره برود، اما باید این کار را به گونه ای انجام دهد که نشان دهد از تعهد خود برای کاهش تورم عقب نشینی نمی کند.

  • مهمترین رویداد هفته نشست جکسون هول و سخنرانی پاول خواهد بود. پیام هایی از جمله به اوج رسیدن تورم، چگونگی افزایش نرخ بهره و وزن دادن به رکود به عنوان نقاط عطف این سخنرانی‌ها هستند.
  •  
  • در کنار این نشست بخشی از داده‌های اقتصادی از جملهPMI را داریم که هم برای سیاستگذاران و هم سرمایه گذاران از درجه اهمیتی بالایی برخوردار است، طبق بیش بینی ها PMI خدمات آمریکا به مرز آستانه 50 خواهد رسید. هر چند تخمین GDPفصل دوم برای آن منفی است.
  •  
  • برای اروپا جلسه بانک مرکزی را داریم که از بابت قیمت گذاری افزایش نرخ بهره اهمیت پیدا خواهد کرد. داده های اقتصادی این ناحیه از جمله PMIو ifoبا اهمیت خواهد بود، هر چند بیش بینی ها بهبودی از این ناحیه را نشان نمی دهند.
  •  
  • رکود در انگلستان که از طرف اعضای بانک آن پذیرفته شده است، در داده های شاخص خرید مدیران آن روز سه شنبه منعکس خواهد شد. سخنرانی ها در نشست جکسون هول نیز از بابت ریسک‌های رکودی این ارز را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد.
  •  
  • برای استرالیا مانند دیگر کشورها داده های PMI گزارش می شود، از سوی دیگر در چین همچنان سیاست های تسهیلی ادامه دارد که می تواند تقاضا را برای محصولات این کشور بالا نگه دارد.
  •  
  • نیوزلند سطوح خرده فروشی خود را روز چهارشنبه منتشر می کند، که در صورت داویش بودن سخنرانی پاول می تواند به تقویت کیوی منجر شود.
  •  
  • ین ژاپن نیز تحت تاثیر داده PMI بخش کارخانه ای خود در ابتدای هفته قرار می‌گیرد، در ادامه سطح ریسک گریزی بازار به همراه داده هایCPI این کشور روند حرکت این ارز را در طول هفته تعیین خواهد کرد.
  •  
  • بازار سهام، طلا و دیگر کامودیتی ها منتظر اخباری از نشست و سخنرانی پاول خواهند ماند، وزن ندادن به رکود و داویش بودن سخنرانی ها به نفع این بازارها خواهد بود.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید