مفهوم لات در فارکس

برای معامله بر روی جفت ارزها در فارکس مفاهیم و کلمات اختصاصی زیادی وجود دارد که باید ابتدا آن‌ها را درک کنید مانند لات ،پیپ ،لوریج ،اسپرد و … که در این مقاله توضیح میدهیم لات فارکس چیست و چرا اهمیت دارد.
در بازار فارکس خبری از یک اونس طلا یا یک بشکه نفت نیست در این بازار معیارکمیتی وجود دارد به نام لات (lot) در واقع لات یه واحد اندازه گیری است که از قبل مشخص شده است شده است ، با فهمیدن مفهوم لات میتوان در مباحث مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک بهتر عمل کرد در واقع هرچه اندازه لات شما بزرگتر باشد، میزان ریسک شما هم بیشتر نیز خواهد شد.
در ادامه این مطالب با انواع لات ، مفهوم کاربردی لات و طرز استفاده از آن اشنا میشویم.

منظور از لات در فارکس چیست؟

برای ورود به دنیای فارکس اولین موضوعی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مفهوم معنی لات در فارکس است. برای پاسخ به سؤال لات چیست باید گفت که فارکس برای راحتی واحدهای اندازه‌گیری معماله ها به وجود آورده است که به این واحدهای اندازه‌گیری، لات گفته می‌شود. به بیانی دیگر شما می‌توانید پوزیشن در اندازه‌های مشخص و از قبل تعیین شده باز کنید.

برای این که با مفهوم و نحوه تعریف لات در فارکس بیشتر آشنا شویم به مثال زیر توجه کنید. به عنوان مثال اگر هر لات را به یک جعبه شکلات تشبیه کنیم،کسی نمی‌تواند یک تکه شکلات از یک جعبه شکلات خریداری کند. شکلات‎ جعبه‌ای در بسته‌هایی با تعداد مشخص عرضه می‌شود و هر شخص می‌تواند جعبه‌های 11تایی، 22تایی و … را تهیه کند.

کارکرد لات در فارکس

به طور کلی می‌توان گفت که لات در فارکس از اولین مفاهیم در بورس اروپا و آمریکا محسوب می‌شود. در گذشته تنها یک لات در بازار بورس وجود داشت که به همان لات استاندار معروف است. شما برای این که بتوانید در بازار حضور داشته باشید باید حداقل یک لات استفاده می‌کردید، یعنی حداقل سرمایه شما در بازار فارکس باید ۱۰۰ هزار دلار (یک لات) بود.

از این رو تنها ثروتمندان امکان حضور در بازار را داشتند ؛ اما بعد از گذشت مدتی لات در فارکس یا سایر بازارها مفهوم عام‌تری پیدا کرد و بازار نیاز به حضور اقشار مختلف مردم داشت . از این رو کم‌ کم لات‌های کوچک ‌تر وارد بازار شدند و از همین رو واحدهای کوچک‌ ‌تری برای لات نظیر مینی لات  (mini lot)، میکرو لات (micro lot) و نانو لات (nano lot) به وجود آمده‌اند تا افرادی که سرمایه کمتری در این بازار دارند بتوانند معامله کنند و کسب سود کنند .

انواع لات در فارکس چیست؟

اما حالا نوبت این است که انواع لات در فارکس را به صورت دقیق تر مورد بررسی قرار دهیم :

۱-  لات استاندارد: این لات به اندازه ۱۰۰ هزار واحد است . همچنین یک پیپ در این لات در فارکس به اندازه ۱۰ دلار است؛ یعنی شما به ازای تغییر یک پیپی قیمت به اندازه ۱۰ دلار سود یا ضرر می‌کنید . از این نوع لات در فارکس معمولاً در حساب‌های تجاری و حساب‌های بانکی استفاده می‌شود . برای شروع تجارت در این لات در فارکس شما حداقل باید ۲۵ هزار دلار در حساب خود داشته باشید .

۲-  مینی لات:  یک مینی لات متشکل از ۱۰ هزار واحد که معادل ۱۰ هزار دلار است . در این لات هر پیپ به اندازه ۱ دلار تغییر قیمت دارد . از این رو شما با تغییر هر یک پیپ قیمت ، یک دلار سود یا ضرر می‌کنید . مینی لات یکی از محبوب‌ترین لات در فارکس برای معامله گران ، مخصوصاً تریدرهای تازه کار می‌باشد ؛ زیرا سود و سرمایه متناسب یکدیگر دارد . از طرفی دیگر این لات به علت این که حجم نسبتاً سنگینی دارد کمتر تحت تأثیر نوسان قرار می‌گیرد . از این رو اعتماد خوبی می‌توان به آن داشت . این لات برای شروع نیاز به حداقل ۱۰۰ دلار دارد .

۳-  میکرو لات:  یک میکرو لات کوچک‌ترین واحد تجاری شده است که در فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرد . در این لات هر واحد ۱ هزار دلار است و هر پیپ به اندازه ۱۰ سنت مورد معامله می‌باشد . میکرو لات‌ها عموماً مورد استفاده کسانی قرار می‌گیرند که دوست ندارند سرمایه زیادی در این بازار داشته باشند یا سرمایه‌شان به اندازه مینی لات نمی‌شود .

۴-  نانولات بسیار لات کوچکی محسوب می‌شود و اندازه هر لات ۱۰۰ دلار است پیپ آن ۱ سنت است همانطور که از اسم آن مشخص است کوچیک ترین نوع لات به حساب می‌آید . به علت سایز کوچک آن مسلماً سود آن نیز پایین است و در بازار فارکس به ندرت از آن استفاده می‌شود .

نحوه محاسبه لات در فارکس

فرض کنید که حساب شما حساب استاندارد لات است و هر لات شما 100.000 واحد محاسبه میشود و لوریج 1:10شما در جفت ارز EUR/USD قصد باز کردن معامله ای را دارید مارجین (پول فعال درحساب) شما 100 دلار است که با لوریج 10 برابر 1000 میشود شما برای اینکه بخواهید تمام پول خود را وارد معامله کنید در حساب استاندارد باید معماله با لات 0.01 باز کنید همچنین در حساب مینی برابر 0.1 و در حساب میکرولات برابر 1.0 است.

نقش لات دراسپردهای معاملات فارکس


هرنوع معاملاتی که در فارکس انجام میشه مبلغی به عنوان کارمزد برای آن در نظر گرفته می‌شود که همان تفاوت قیمت خرید و فروش است که معمولا در کارگزاری‌ها به شکل پیپ یا پیپیت نشان داده می‌شوند که در جفت ارزهای مختلف و زمان‌های مختلف تغییر میکند برهمین اساس باید حواسمان باشد که لاتی انتخاب می‌کنید در سود و ضرر نیز متحمل می‌شود و بی تاثیر نیست.

جمع بندی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که لات در فارکس یک نوع مفهوم مدیریتی دارد ، یعنی این که شما به واسطه لات در فارکس می‌توانید سرمایه و سود و ریسک خود را در کنار هم مدیریت کنید و بااستفاده از آنها میتوان تعیین کرد که چند واحد از یک ارز را می‌خواهید خریداری کنید و شما می‌توانید از بین لات‌های استاندارد، مینی ،میکرو و نانو را انتخاب کنید ، هر یک از این لات‌ها در میزان سود یا ضرری که در هر پوزیشن معاملاتی کسب میکنید متاثر هستند به گونه‌ای که هرچه لات‌ها بزرگتر باشد میزان سود یا ضرر نیز بیشتر خواهد بود.

در این مقاله سعی شد که لات در فارکس را از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار دهیم اما به طور کلی باید گفت که این مسئله تنها یک مسئله مدیریتی است و می‌تواند بر اساس استراتژی معاملاتی ومیزان دارایی شما تعیین شود. این مقاله توسط  گروه مالی پرواز جهت بالا بردن دانش مالی شما طراحی شده است.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید