صرافی ارز دیجیتال (Exchange)

صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی است که در آن می توان ارز دیجیتال را خرید و فروش و معامله کرد. صرافی ها یک پلتفرم آنلاین است . در صرافی ها شما می توانید ارزهای دیجیتال را به صورت جفت ارز معامله و مبادله کنید. خرید و فروش ارزهای دیجیتال به صورت جفت ارزها امکان پذیر است. در واقع این صرافی‌ها یک بازار آنلاین برای کل شبکه ارزهای دیجیتال هستند. صرافی می‌تواند یک سایت یا یک اپلیکیشن موبایل باشد. در این مقاله به بررسی انواع صرافی ارزهای دیجیتال میپردازیم.

انواع صرافی ارز دیجیتال

صرافی‌های ارزهای دیجیتال به طور کلی به دو دسته تقسیم میشود که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.

صرافی غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز نوع نوینی از صرافی ارز دیجیتال هستند که احتمالاً در سال‌های آینده بخش بزرگی از این بازار را تصاحب خواهند کرد. مهم‌ترین چیزی که یک صرافی غیرمتمرکز و متمرکز را از یکدیگر متمایز می‌کند نحوه مدیریت و کنترل دارایی‌ها است. در یک صرافی غیرمتمرکز اداره‌کنندگان صرافی هیچ کنترلی بر دارایی افراد ندارند یعنی فرد یا سازمانی مشخص کنترل به دارایی‌های شما را ندارد.

صرافی‌های غیر متمرکز با کمک بلاک چین، قراردادهای هوشمند و سایر پروتکل‌های غیرمتمرکز، تبدیل دارایی‌ها به‌صورت مستقیم را از طریق کیف پول شخصی هر فرد انجام میدهد. یعنی فرد وارد سایت صرافی‌ می‌شود، کیف پول خود را به صرافی متصل می‌کند و مستقیم از داخل کیف پول خود ارز را به یک قرارداد هوشمند ارسال می‌کند تا معامله انجام شود و سپس از همان قرارداد هوشمند ارز جدید خود را دریافت می‌کند. درحال حاظر یونی سواپ (Uniswap) بزرگترین صرافی غیرمتمرکز بازار است.

اگرچه صرافی‌های غیرمتمرکز مزیت مهمی نسبت به صرافی متمرکز دارند، به‌دلیل چالش‌های فنی و ساختاری هنوز نمی‌توانند آن‌طور که باید جایگزینی برای صرافی‌های متمرکز باشند.

صرافی غیر متمرکز (Decentralized exchange) چیست؟ • خدمات ارزی Pay98

صرافی متمرکز

صرافی متمرکز همان‌‌طور که از اسمش پیداست، توسط یک نهاد یا شرکت خاص اداره می‌شود و کنترل کامل صرافی و همچنین دارایی‌های داخل صرافی در دست چند شخص یا نهاد است.

بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال ازجمله بایننس، کوین بیس و … از نوع صرافی‌های متمرکز هستند.

در این صرافی‌ها کنترل کامل دارایی‌های دیجیتال افراد در دست صرافی است. در حقیقت دارایی‌ها در کیف پول صرافی‌ها نگهداری می‌شود و فقط عدد موجودی در حساب کاربران صرافی لحاظ می‌شود.

یکی از بزرگترین ضعف‌هایی که می‌توان به صرافی‌های متمرکز نسبت داد، همین متمرکزبودن است که به‌عقیده فعالان این حوزه، برخلاف ذات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال است. این نقطه‌ ضعف، به‌خصوص در میان کاربران ایرانی که به‌دلیل تحریم‌ها همیشه در خطر مسدودشدن حساب قرار دارند بیشتر به چشم می‌آید.

صرافی امن برای ارز دیجیتال

به طور کلی میتوان گفت هیچ صرافی ارز دیجیتال از خطر هک شدن در امان نیست. در تاریخ ارزهای دیجیتالی هک‌‌های زیادی برای صرافی ها رخ داده است، اما در بسیاری از موارد، اکسچنج‌ها ضرر مشتریان را از جیب پرداخت کرده‌اند. هک در صرافی‌های غیرمتمرکز تقریبا غیرممکن است، اما کاربران ممکن است به دلیل گم کردن کلیدهای خصوصی و یا رمزهایشان پول خود را از دست بدهند. صرافی های متمرکز مشهور درست به اندازه بانک‌ها امن هستند. به عنوان مثال صرافی معتبری نظیر بایننس با وجود هک خود سرمایه کاربران را از صندوق سرمایه ای که پیشتر تامین کرده بود پرداخت کرد.

 صرافی‌های ایرانی

صرافی‌های ایرانی راه ساده ای برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستند به طوری که میتوان با کارت بانکی, ریال خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل کنید.

متأسفانه صرافی‌های ایرانی از ارزهای دیجیتال زیادی پشتیبانی نمی‌کنند و حجم معاملات بسیار کمی دارند. در حقیقت این صرافی‌ها برای معامله طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال مناسب نیستند.

برای اعتبار سنجی صرافی‌های ایرانی میتوانید به این نکات توجه کنید:

قیمتها را با صرافی‌های دیگر مقایسه کنید.

ظاهر صرافی و تعداد مخاطبان صرافی را بررسی کنید

بررسی شبکه‌های اجتماعی صرافی

بررسی پشتیبانی سایت

صرافی‌های خارجی

اکثر صرافی‌های معاملاتی معتبر خارجی اعلام کرده‌اند که کاربران ساکن کشورهای تحت‌تحریم نمی‌توانند فعالیتی در این صرافی‌ها داشته باشند. با این حال، معامله‌گران ایرانی توانسته‌اند با روش‌هایی برخی محدودیت‌ها را دور بزنند. فراموش نکنید که در صرافی‌های خارجی همواره ریسک مسدودشدن حساب و بلوکه‌شدن دارایی‌ها وجود دارد.

انتخاب صرافی معتبر ارز دیجیتال

برای انتخاب صرافی دیجیتال استانداردها و اصول گوناگونی وجود دارد. با بررسی این معیارها در یک صرافی، می‌توان میزان اعتبار آن را سنجیده و یک صرافی معتبر ارز دیجیتال برای خود انتخاب کرد.

امنیت در اسکریپت های صرافی ارز های دیجیتال - سورگ Sorg

1- امنیت صرافی مورد نظر

اصلی‌ترین و مهم‌ترین معیار هر فرد برای انتخاب یک صرافی، درجه امنیت آن می‌باشد. طبیعی است ما هیچ‌گاه حاضر به انتخاب یک صرافی که هر لحظه امکان دارد هک شده و دارایی ما به فنا برود، نخواهیم بود. صرافی دیجیتال باید از بالاترین حد امنیت برخوردار باشد تا بتوان با خیال راحت دارایی‌های خود را به آن سپرد.برای تعیین میزان امنیت صرافی دیجیتال 5 نکته را باید مورد بررسی قرار داد که عبارتند از:

صرافی مورد نظر، کریپتوهای شما را به کدام یک از روش‌های ذخیره‌سازی (آفلاین یا آنلاین) نگه‌داری می‌کند؟

آیا صرافی موردن نظر تا به حال مورد حملات سایبری قرار گرفته است؟

در صورتی که صرافی تاکنون توسط هکرها هک شده، چه مقدار ارز دیجیتال به سرقت رفته است؟

آیا صرافی در ازای کریپتو های دزدیده شده برای مشتریان خود جبران خسارت کرده است؟

آیا صرافی از موارد امنیتی مثل: احراز هویت دو عاملی، هشدارهای sms و ایمیل، ذخیره‌سازی سرد (یا آفلاین) برای دارایی‌ها استفاده می‌کند؟

2-میزان اعتبار صرافی دیجیتال مورد نظر

با بررسی 3 مورد زیر دریابید که صرافی مد نظرتان چقدر در بازار اعتبار دارد.

صرافی چه تعداد کاربر دارد؟ در واقع بالا بودن تعداد کاربران یک صرافی تا حدی بیانگر شهرت و اعتبار آن در بازار می‌باشد.

نظراتی که راجع به صرافی مد نظر خود در بین فعالان بازار شنیده می‌شود.

بررسی فعالیت صرافی مورد نظر در شبکه‌های اجتماعی و میزان وقت و هزینه‌ای که صرف آموزش مشتریان خود می‌کند.

3-میزان نقدینگی و حجم معاملات

در انتخاب صرافی ارز دیجیتال باید به سقف مجاز حجم معاملات آن صرافی توجه داشته باشید. در برخی صرافی ها معاملات با حجم بالا انجام نمی‌شود. در چنین شرایطی برای انجام یک معامله بزرگ ناچار به انجام چندین معامله کوچک خواهید بود. این کار هم هزینه بیشتری دارد و هم نیازمند صرف وقت بیشتر می‌باشد.

4-احراز هویت

در موسسات مالی نظیر بانک‌ها، به شناسایی و تایید هویت مشتری بسیار اهمیت داده می‌شود. با این کار سعی در جلوگیری از فسادهای اقتصادی، دارند. به منظور احراز هویت، کارت شناسایی دریافت و عکس آن با چهره مراجعه‌کننده تطابق داده می‌شود.

صرافی های معتبر ارز دیجیتال نیز احراز هویت کاربران خود را با دقت و جدیت انجام می‌دهند. صرافی ها با این کار قصد کاهش ریسک پولشویی و کلاهبرداری را دارند. البته در برخی صرافی های دیجیتال نیز امکان ناشناس بودن وجود دارد. معامله در صرافی هایی که احراز هویت انجام نمی‌دهند، ریسک‌هایی نیز به همراه دارد.

5- نحوه قیمت‌گذاری

هنگامی که به دنبال یک صرافی معتبر ارز دیجیتال می‌گردید، حتماً به مسئله شکاف قیمتی دقت کنید. منظور اختلاف قیمت، بین بهترین سفارش خرید ارز دیجیتال و بهترین سفارش فروش ارز دیجیتال است.در نتیجه، بهتر است از سایت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال که در آن‌ها قیمت‌ها توسط کاربران تعیین می‌گردد و امکان ثبت سفارش وجود دارد استفاده کنید. در چنین سایت‌هایی معمولاً شکاف قیمتی کم است مثل بازار معاملاتی والکس که کاربران قیمت را تعیین می‌کنند.

6- پشتیبانی

شما در فضای معاملات ارز دیجیتال با ابهامات و سوالات زیادی روبرو خواهید شد و نیاز به راهنمایی پیدا خواهید کرد. صرافی های نامعتبر و گم‌نام اغلب کمترین درجه‌ی خدمات را به مشتریان ارائه می‌کنند. در انتخاب صرافی دقت کنید، بیشترین گزینه را برای پشتیبانی از مشتریان خود داشته باشد.

ارائه پشتیبانی مناسب به کاربران، از اصلی‌ترین معیارها برای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال به شمار می‌رود. یک صرافی با امنیت بالا که پاسخگوی سوالات مشتریان خود نیست نمی‌تواند در درجه مطلوبی قرار بگیرد.

7-قیمت های واقعی و لحظه ای

نوسانات قیمتی در بازار ارز دیجیتال بسیار زیاد است. همین نوسانات امکان کسب سود در این بازار را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. یکی از روش‌های معامله در بازار کریپتوها ترید در تایم فریم کوتاه مدت می‌باشد. در این روش تریدر رمز ارز را خریده و خیلی سریع می‌فروشد. بنابراین واقعی یا لحظه‌ای بودن قیمت‌ها در آن صرافی با اهمیت است.

8- عدم محدودیت در سقف خرید و فروش

به هنگام انتخاب صرافی معتبر ارز دیجیتال دقت کنید در سقف خرید و فروش محدودیت نداشته باشد.

9- بررسی هزینه کارمزدها در انتخاب یک صرافی

در حوزه ارز دیجیتال 2 مدل کارمزد دریافت می‌شود. یکی کارمزد شبکه و دیگری کارمزد صرافی است. در ازای هر خرید یا فروشی که در صرافی دیجیتال خود انجام می‌دهید، باید هزینه‌ای را تحت عنوان کارمزد به صرافی پرداخت کنید. با تحقیق راجع به کارمزد صرافی مورد نظر و انتخاب یک صرافی دیجیتال با کمترین کارمزد، هزینه‌های خود را کاهش دهید.

10-تنوع در تعداد ارزهای دیجیتال

یک معیار اساسی دیگر تعداد ارزهای دیجیتالی است که در آن صرافی قابل معامله هستند. هرچه تنوع ارزهای دیجیتال صرافی منتخب بیشتر باشد، امکان انجام معاملات متنوعی برای شما وجود دارد. صرافی‌ای بهتر است که ارزهای دیجیتالی با حجم معاملات بالا را عرضه می‌کند.

11- نحوه تسویه حساب ها

یک صرافی معتبر ارز دیجیتال ، علاوه بر موارد بالا باید خوش حساب باشد. به موقع انجام دادن تسویه حساب‌های ریالی برای کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است. در ایران تسویه حساب‌های ریالی صرافی ها، وابسته به دوره‌های پایا و ساتنای بانک‌ها می‌باشد. بنابراین پیش از انتخاب صرافی درباره خوش‌نام یا بدنام بودن آن صرافی در زمینه تسویه حساب ریالی تحقیق کنید.

جمع‌بندی

صرافی ارز دیجیتال یک بستری است که در آن افراد می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در قبال پول ملی یا ارزهای دیجیتال دیگر معامله کنند. صرافی‌ها یا خودشان طرف معامله مشتریان هستند و از اختلاف بین قیمت خرید و فروش سود می‌برند یا فقط به‌عنوان یک واسط بین معامله‌گران عمل می‌کنند و تنها کارمزد معاملات را می‌گیرند.

صرافی‌های ارز دیجیتال برحسب خدمات و نوع عملیات‌ها انواع مختلفی دارند که در این مقاله به هریک اشاره کردیم. هدف گروه مالی پروزار بالا بردن سطح دانش شما عزیزان است.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید